Svojou robustnou a jednoduchou konštrukciou patrila medzi najlepšie terénne nákladné autá všetkých čias. Nenadarmo sa už v časoch, kedy som chodil do školy, hovorilo, že kam sa nevyškriabe Vétrieska, ťažko vylezieš aj pešo. Vďaka konštrukcii náprav a redukciám v nábojoch kolies má PV3S vysokú svetlú výšku aj pri pomerne malom priemere samotných kolies. Vďaka tomu, že je toto konštrukčné riešenie naviac spojené s relatívne nízkou hmotnosťou, tak V3S vážne nemá veľa súperov medzi nákladnými vozidlami, ak ostaneme pri zdolávaní prekážok. 

Pod kapotou tohto oceľového pracanta sa ukrýva radový vzduchom chladený 6-valcový naftový motor Tatra 912 s objemom 7412 cm³. Tento agregát je povestný svojou spoľahlivosťou aj v extrémnych podmienkach, takže jeho pomerne vysoká hlučnosť bola pre väčšinu majiteľov prehliadnuteľným faktorom. Jedinou nevýhodou tejto pohonnej jednotky bolo štartovanie v teplotách pod bodom mrazu. Nemala totiž žeraviace sviečky, ale aj to vedel skúsený vojak alebo družstevník vyriešiť. Použitím éteru alebo nahriatím auto začalo spolupracovať i v extrémne tuhých mrazoch. Medzi pamätníkmi sa takému nahrievaniu dodnes hovorí, že „dal Vétrieske  čítať noviny“.

PV3S - Praga Vojenský 3tunový Speciál

Praga V3S

Praga V3S

Brodenie riekou je silnou dávkou adrenalínu

Praga V3S

Spotreba PV3S na verejných komunikáciách sa pohybuje okolo 30 litrov na 100 kilometrov, mimo ciest sa samozrejme zvyšuje v závislosti od hmotnosti a náročnosti terénu. Brodivosť sériovo vyrábaného auta je úctyhodných 80 cm bez akýchkoľvek úprav a užitočná hmotnosť na ceste presahuje hranicu 5 ton. V teréne je dokonca udávaná hodnota váhy nákladu 3,3 tony alebo 22 vojakov. Každopádne toto sú len strohé základné údaje. Fascinujúce číslo, pri ktorom zatají dych nejeden majster offroadu, predstavuje schopnosť zvládnuť až 75-percentné stúpanie (bez vleku). Jednoducho povedané - ako cesta do neba.

Praga V3S

Praga V3S

Rozmanité modifikácie

Konštrukcia Pragy V3S je prispôsobená maximálnej rýchlosti 60 km/h, ktorú sa neodporúčalo prekračovať kvôli spoľahlivosti, brzdám a veľmi to neumožňoval ani jej motor so skromným výkonom 72 kW (98 koní). Dá sa však povedať, že to, čo jej chýbalo pod prednou kapotou, nahradzoval talent v iných oblastiach. Nie je tomu inak ani v univerzálnosti tohto vozidla. Podvozok či kabína sa obvykle nemenili, ale nadstavby boli rôzne. Existovali valníky, skriňové verzie, žeriavy, cisterny a samozrejme rôzne vojenské špeciály. 

Praga V3S

Dnes sú tieto predovšetkým vojenské stroje z armády dávno vyradené, takže ich väčšinou nájdete v rukách farmárov. Pri správnej údržbe vydrží Vétrieska vďaka spoľahlivosti a životnosti až nezmyselné zaobchádzanie, o čom svedčí aj dôkaz, že dodnes tieto vozy poctivo slúžia a pomáhajú napríklad pri zvážaní dreva z ťažko dostupných miest, pri obrábaní pôdy alebo prevoze nákladu v tom najnáročnejšom teréne.

JAZDIL SI UŽ NIEKEDY NA LEGENDE V3S?
  • Nie, ani nechcem. Vraj je to veľmi náročné ( 22% )

     

  • Áno, robil som ne nej vodičák ( 44% )

     

  • Nie, ale veľmi by som chcel ( 21% )

     

  • Jasné, jazdím na nej aj teraz ( 13% )

     

Odpovedalo 156 ľudí