Štát v snahe aspoň trochu urýchliť extrémne dlhý proces dokončenia diaľničného úseku D1 s tunelom Višňové rozdelil proces verejného obstarávania na štyri etapy. Už v januári 2020 bola vyhlásená súťaž na hlavnú trasu úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. NDS tvrdí, že ide o „historicky najotvorenejšiu súťaž diaľničnej spoločnosti“ a aktuálne sú vyhodnocované predložené ponuky od všetkých troch konzorcií prizvaných do súťažného dialógu. Ambíciou NDS je odovzdať diaľničný úsek s tunelom Višňové do konca roku 2023, teda za zhruba 36 mesiacov.

V súvislosti s týmto projektom pred pár dňami minister dopravy a výstavby Andrej Doležal oznámil, že zhotoviteľ tunela Višňové oznámi jeho rezort do konca januára. A nám neostáva nič iné len dúfať, že sa tento nekonečný 23-ročný príbeh úspešne pohne smerom k cieľu a skončí sa skôr, ako všetky autá začnú ponad kopec lietať.

Národná diaľničná spoločnosť

Na Kysuciach plynulejšie a bezpečnejšie

Dlho očakávaný diaľničný úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec odovzdala NDS do užívania motoristom v závere minulého roka, čo potešilo nielen motoristov na Kysuciach ale predovšetkým obyvateľov Čadce. Tranzitná preprava medzi Českom a Poľskom sa totiž vďaka novému úseku D3 pred vianočnými sviatkami úplne odklonila z okresného mesta na spomínanú diaľnicu. Kiež by sme vám podobné pozitívne správy z nových dokončených diaľničných ťahov či opravených zdevastovaných úsekov ciest mohli prinášať častejšie.

Národná diaľničná spoločnosť

Čadca dostala nový obchvat, ktorý je súčasťou diaľnice D3.

Ďalším významným míľnikom predchádzajúceho roka bol pre NDS februárový podpis zmluvy na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna a rovnako k nim zaraďuje aj zahájenie práce na tuneli Bikoš, ktorý je súčasťou severného obchvatu Prešova. Aktuálne sa v rámci tejto stavby podarilo vyraziť približne 850 metrov, takže asi dve tretiny celkovej plánovanej dĺžky. 

Koncom roka 2020 boli vyhlásené ďalšie dve verejné súťaže. Jedna na výstavbu diaľničného privádzača do Kysuckého Nového Mesta a na zhotovenie Zeleného mosta vo Svrčinovci. December 2020 priniesol tiež spustenie tendra na vybudovanie nového elektronického mýtneho systému a poskytovanie služieb technickej podpory. Zákazka, ktorou chce NDS osloviť najmä domáci IT trh, má byť podľa úradníkov predovšetkým transparentná, čo je prvá a dôležitá, ale zďaleka nie jediná podmienka, ktorú by motoristi uvítali. Ponuky od záujemcov sa budú otvárať 31. marca 2021.

Plány NDS na rok 2021

Príjemnou správou pre motoristov je, že v tomto roku by mali byť hotové ďalšie diaľničné úseky:
1. D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka + privádzač Lietavská Lúčka – Žilina
2. D1 Prešov západ – Prešov juh, ide o priame napojenie na existujúci diaľničný úsek Prešov – Svinia, čo v podstate vytvorí západný obchvat mesta Prešov
3. R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, do prevádzky bude spustený nový 13,5 kilometra dlhý ťah rýchlostnej cesty R2
Národná diaľničná spoločnosť

Zelený most vo Svrčinovci

V roku 2021 má Národná diaľničná spoločnosť v pláne odštartovať výstavbu viacerých ďalších projektov. Pôjde o dokončenie diaľnice D1 v úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala so spomínaným tunelom Višňové. Na D3 chce NDS spustiť výstavbu privádzača Žilina Brodno - Kysucké Nové Mesto a Zeleného mosta vo Svrčinovci. Ďalej to bude úsek R3 Tvrdošín - Nižná nad Oravou a II. úsek rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany.

Národná diaľničná spoločnosť

Návrh diaľničného privádzača do Kysuckého Nového Mesta