Súpravy tohto typu môžu na švédskych verejných komunikáciách oficiálne jazdiť od roku 2018. S maximálnou dĺžkou 34 metrov sú porovnateľné s tým, čo môže na cesty napríklad vo Fínsku, hmotnosťou však idú ešte ďalej.

Kým vo Fínsku majú nákladné súpravy povolených maximálne 76 ton, s dvomi návesmi pripojenými za vozidlom vo Švédsku to môže byť až 98 ton. Ako to vyzerá v praxi, naznačuje aj aktuálne krátke video zverejnené spoločnosťou Scania.

Cestné vlaky

Európsky i celosvetový vrchol

Firma sa pochválila novým špičkovým modelom R770 Highline s preplňovaným osemvalcovým motorom DC16 123, ktorý má objem 16,4 litra, maximálny výkon 770 koní pri 1800 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment až 3700 newtonmetrov pri 1000 až 1450 ot./min.

Švédsky štvornápravový kolos v konfigurácii 8x4 je prostredníctvom prípojného vozíka s točnicou (takzvanou Dolly) spojený s ďalšími dvomi návesmi a celkovo má tým pádom táto súprava až dvanásť náprav. Celková hmotnosť je už spomínaných 98 tisíc kilogramov, pričom Scania tvrdí, že vďaka tejto kapacite je možné zredukovať počet jázd až o 30 percent.

Nová súprava s najvýkonnejším sériovým ťahačom na svete denne jazdí 20-kilometrovú trasu pre dopravnú spoločnosť Foria a zabezpečuje pritom dodávky pre švédsky energetický priemysel. Konkrétne preváža štiepky po diaľnici E20 do elektrárne v Södertälje.

zdroj: Scania