Prečo vzniklo vozidlo EREV ?

Nákladné vozidlo s palivovým generátorom vzniklo preto, že plne elektrické vozidlá sú finálnym riešením udržateľnej dopravy, no stále nám tu chýba nabíjacia infraštruktúra, náklady na zabezpečenie nabíjacej kapacity v depách sú taktiež vysoké alebo nápor na sieť a vysoké spotové ceny elektriny. A preto na scénu prichádza vozidlo s označením EREV, to by mohlo pomôcť prekonať uvedené prekážky a zároveň umožní v tomto prípade spoločnosti DHL využívať 80 – 90 % prepravy obnoviteľnú elektrickú energiu. Nemecká divízia poštovej a prepravnej služby nasadila toto vozidlo vo februári tohto roku na prepravu balíkov v Berlíne s cieľom testovať jeho výkon v každodennej premávke. Na miesto jednej z batérií plne elektrického vozidla, ktorá nie je počas väčšiny prepravných trás potrebná, umiestnili palivový generátor. Na jednej strane sa tak obmedzí batériový dojazd no na druhej, práve generátor poskytne záložnú energiu a vozidlo tak dokáže prejsť medzi 650 – 800 km (na základe testu v Berlíne). Pre porovnanie plne elektrická Scania s podobným maximálnym zaťažením prejde 550 km

Generálny riaditeľ DHL Group Tobias Meyer hovorí: : „Ešte chvíľu potrvá, kým budú obnoviteľná elektrina, sieť a nabíjacia infraštruktúra natoľko dostupné a robustné, aby sme sa mohli úplne spoliehať na batériové elektromobily, najmä v rámci rozsiahlych systémov, ako je nemecká sieť doručovania balíkov spoločností DHL. Namiesto čakania, kým to nastane, spolupracujú DHL a Scania na pragmatickom riešení s cieľom zvýšiť udržateľnosť logistiky a znížiť emisie CO2 o viac ako 80 %. Toto zníženie by sa malo proporcionálne odrážať v cenách poplatkov za cestnú prepravu a v pláne EÚ pre emisie vozidiel. Túto spoluprácu vnímame ako úspešný inovatívny projekt dvoch firiem odhodlaných na boj s klimatickou zmenou.“

Vyvinuté Scania Pilot Partner 

Nákladné vozidlo EREV má dĺžku 10,5 metra, maximálne zaťaženie 40 metrických ton a je poháňané motorom s výkonom 230 kW (špičkový výkon 295 kW). Energiu dodáva 416 kWh batéria spolu s benzínovým generátorom s výkonom 120 kW. Pomocou generátora vo vozidle, najskôr poháňaného benzínom a neskôr naftou/HVO sa dojazd zvýšil na 800 km. Takéto vozidlo môže byť vybavené softvérom, ktorý obmedzí používanie palivového generátora, čo umožní obmedzenie emisií CO2 na konkrétnu nastavenú úroveň. Jeho maximálna rýchlosť je 89 km/h a kapacita nákladového priestoru je 1000 balíčkov. Vozidlo sa nasadí na hlavnú prepravnú trasu z balíkového centra Ludwigsfelde (mimo Berlína) do ďalších balíkových centier v oblasti.