Elektrifikácia ťažkej nákladnej dopravy je stále horúcou témou. Výrobcovia investujú obrovské prostriedky do vývoja a výroby batériových elektrických nákladných áut, pričom o ich výhodách presviedča aj zákazníkov, ktorí o podobných autách nikdy neuvažovali. A pravdou je, že pre mnohých z nich sa nakoniec elektrické auto ukazuje ako vhodnejšia alternatíva, než klasický naftový ťahač. Sú však oblasti, kde batériový elektromobil nepredstavuje riešenie, pretože sa buď príliš dlho nabíja, alebo nemá k dispozícii potrebnú nabíjaciu infraštruktúru, alebo jednoducho nestačí jeho dojazd. Práve v podobných prípadoch by však mohol byť riešením elektrický ťahač s palivovými článkami.
Vodíkový Hyundai si vozí za kabínou 10 tlakových fliaš s vodíkom.
So 68 kg vodíka za chrbtom
Nový ťahač Hyundai XCient Fuel Cell je podľa výrobcu ukážkou jeho trvalého záväzku rozširovať aktivity okolo vodíkového pohonu s palivovými článkami. Práve vývoju a ladeniu palivových článkov sa Hyundai venuje dlhé roky a ich aplikáciu pre diaľkový ťahač uviedol už v roku 2020. Medzičasom odštartoval testovanie článkov s názvom XCient už v 13 krajinách a vodíkové kamióny s nimi najazdili celkovo až 13 mil. testovacích kilometrov. Konštruktéri ich na základe pripomienok a skúseností reálnych užívateľov upravili tak, aby vyhovovali po všetkých stránkach aj pri nasadení v sériových autách. Výsledkom niekoľkoročného vývoja je práve model Hyundai XCient Fuel Cell poháňaný trakčným elektromotorom s max. výkonom 350 kW (476 k) a krútiacim momentom až 2237 Nm. Výrobu elektrickej energie zabezpečujú dve sady palivových článkov s celkovým výkonom 2 x 90 kW, ktoré zároveň dodávajú energiu batérii s kapacitou 72 kWh. Celý systém vodíkového pohonu zásobuje 68 kg vodíka, ktoré si vozí veľký Hyundai v 10 tlakových nádržiach umiestnených za kabínou. Ako uvádza výrobca, 15 ton ťažký ťahač má aj s návesom (pri celkovej povolenej hmotnosti súpravy 37 t) dojazd na jedno „natankovanie“ vodíkových nádrží normovaný dojazd cez 700 km.
zdroj: Hyundai