Reálne testovanie nových technológií naberá na význame. Do výroby sa totiž dostávajú úplne nové, často neoverené riešenia súvisiace s alternatívnymi pohonmi. Takým je aj elektrický pohon kombinovaný s palivovými článkami. V tomto prípade vstupuje do hry aj vodík a jeho skladovanie. Spoločnosť Daimler Truck preto poslala „do terénu“ naloženú súpravu s vodíkovým ťahačom Mercedes-Benz GenH2 a jej technici sledovali správanie auta v neštandardných podmienkach.

Návrat do Álp

Po úspešných zimných testoch sa spoločnosť Daimler Truck vrátila do Švajčiarskych Álp na letné testovanie so štyrmi pokročilými prototypmi novej generácie svojho nákladného vozidla Mercedes-Benz GenH2. Región Valais s náročnými horskými priesmykmi s nadmorskou výškou od 600 do 2478 metrov ponúkal ideálne testovacie podmienky. Kombinácia vysokých letných teplôt viac ako 35 stupňov Celzia a riedkeho horského vzduchu na týchto obzvlášť náročných profiloch trás posúva vozidlá na hranice ich možností, pokiaľ ide o chladiaci výkon a tepelný manažment. Cieľom bolo overiť spoľahlivú prevádzku v týchto extrémnych podmienkach a získať cenné poznatky pre ďalší vývoj a budúce nasadenie týchto vozidiel v každodennej prevádzke.

Vývojový tím konkrétne testoval správanie a dynamiku jazdy, výkon elektrického pohonu, tepelný manažment a interakciu medzi palivovým článkom, batériou a systémom nádrže pri skutočných špičkách zaťaženia. Ďalšou oblasťou záujmu bol ďalší vývoj digitálneho asistenčného systému Predictive Powertrain Control (PPC) pre nákladné vozidlá s palivovými článkami. Geograficky založené údaje o trase pomáhajú systému rozpoznať nadchádzajúce stúpania niekoľko kilometrov vpred. To umožňuje vozidlám proaktívne zvládať stúpania a podľa toho optimalizovať dodávku energie. Palivový článok potom včas zvyšuje svoj výkon, podľa potreby nabíja vysokonapäťovú batériu a zabezpečuje, aby bol k dispozícii dostatočný výkon na stúpania s čo najväčšou účinnosťou – aj na náročných horských priesmykoch v Alpách. Nákladné vozidlá s palivovými článkami tankovali kvapalným vodíkom pomocou mobilnej vodíkovej čerpacej stanice od spoločnosti Air Products (štandard sLH2), ktorá bola počas skúšok zriadená v testovacej základni vo Vailais. V priebehu niekoľkých týždňov testovacie vozidlá prešli viac ako 10 000 kilometrov a nastúpili celkovo 146 000 metrov prevýšenia. Po extrémnom testovaní systémy preukázali stabilný a spoľahlivý výkon aj v náročných alpských podmienkach. Získané údaje priamo slúžia na ďalší vývoj a posúvajú vozidlá o krok bližšie k sériovej výrobe.

Ďalším krokom bude výroba malej série 100 kusov týchto pokročilých ťahačov návesov v závode Mercedes-Benz vo Woerthe (Nemecko), pričom reálna prevádzka u rôznych zákazníkov by sa mala začať koncom roka 2026.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

zdroj: Daimler Truck