Elektrické ťahače sa začínajú presadzovať stále častejšie na úkor naftových verzií. Najmä v miestach častých krátkych jázd a pri logistike vyžadujúcej vstupy do zón, kde je vjazd naftových ťahačov zakázaný, či spoplatnený emisným poplatkom. Automobilka Mercedes-Benz odštartovala v decembri 2024 sériovú výrobu svojej vlajkovej lode – elektrického modelu eActros 600. A odvtedy sa preň rozhoduje stále viac zákazníkov, ktorí sa doteraz spoliehali výlučne na naftové ťahače. Najnovšie si našli elektrické kamióny cestu aj do obchodov Lidl.
Pokojne aj 500 km na jednu cestu
„Po mesiacoch intenzívneho testovania v rôznych podmienkach preukázali dva kamióny eActros 600 svoju spoľahlivosť. Sme optimistickí, pokiaľ ide o ich každodennú prevádzku. Zatiaľ čo predtým sme s istotou plánovali cesty do 300 km, eActros 600 nám teraz umožňuje prekonať až 500 km na jednu cestu,“ povedal Wim Roks, manažér vozového parku v spoločnosti Simon Loos. Logistický poskytovateľ Simon Loos má v súčasnosti v prevádzke pre maloobchodnú distribúciu spoločnosti Lidl v Holandsku dva ťahače s elektrickým pohonom na batérie. Spoločnosť Simon Loos si objednala celkovo 75 vozidiel eActros 600 na diaľkovú prepravu, čím sa zdvojnásobí jej existujúca flotila elektrických nákladných vozidiel. Simon Loos a spoločnosť Mercedes-Benz Trucks už roky úzko spolupracujú na testovaní inovácií v reálnych podmienkach. V roku 2020 bol Simon Loos prvou dopravnou spoločnosťou, ktorá nasadila batériovo-elektrický eActros 300. V lete 2024 sa stala prvou spoločnosťou mimo Nemecka, ktorá začala s praktickým testovaním eActros 600. Profesionálni vodiči boli na tento účel špeciálne vyškolení spoločnosťou Mercedes-Benz Trucks. Prototyp, ktorý sa takmer dostal do sériovej výroby, prešiel v priebehu niekoľkých mesiacov 25 000 km medzi dodávateľmi a distribučnými centrami. Vykonané testy tak poskytli cenné poznatky o prevádzke vozidla a potrebnej nabíjacej infraštruktúre.
Kapacita trakčnej batérie 621 kWh a účinná elektrická hnacia náprava umožňujú modelu eActros 600 dosiahnuť dojazd 500 kilometrov bez medzinabíjania. Ten dokáže podľa výrobcu auto dosiahnuť s celkovou hmotnosťou súpravy 40 ton. eActros 600 by tak mal byť schopný prejsť dokonca viac ako 1000 km za deň. Medzinabíjanie počas zákonných prestávok vodiča to umožňuje (pokiaľ sú k dispozícii možnosti nabíjania). Mercedes-Benz eActros 600 má tri batériové bloky, každý s kapacitou 207 kWh. Sú založené na technológii lítium-železito-fosfátových článkov (LFP) a vyznačujú sa dlhou životnosťou. Vývojoví inžinieri v spoločnosti Mercedes-Benz Trucks navrhli eActros 600 tak, aby spĺňal rovnaké požiadavky na odolnosť vozidiel a komponentov ako porovnateľný konvenčný ťažký Actros pre diaľkovú prepravu, čo znamená až 1,2 milióna km za 10 rokov prevádzky. Po tomto období používania by mal byť stav batérie stále nad 80 percent. Na rozdiel od iných technológií batériových článkov je možné s technológiou LFP využiť viac ako 95 percent inštalovanej kapacity. To umožňuje vyšší dojazd s rovnakou inštalovanou kapacitou batérie. Verzie pre zásobovanie siete Lidl sú technicky navrhnuté pre celkovú hmotnosť súpravy až 44 t. So štandardným návesom má eActros 600 užitočné zaťaženie v EÚ približne 22 ton.
zdroj: Daimler AG