Elektrifikacia nákladnej dopravy nepostupuje v krajinách EÚ tak rýchlo, ako si politici želali. Dôvodov je viacero a ak pominieme ten najzásadnejší, teda vyššiu cenu elektrického úžitkového auta, rozhodujúci je aj nižší dojazd a nevyhnutnosť dlhého dobíjania trakčných akumulátorov. Naftový pohon stále dominuje a aj v prvej polovici roka 2025 tvoril v segmente ťažkých nákladných áut takmer 95 % podiel. Je tu však možnosť, ako jazdiť na naftu a pritom znížiť emisie oxidu uhličitého o štvrtinu. Plnohodnotný naftový hybrid to vraj dokáže.
S dvojicou elektromotorov
Čínsky producent Great Wall predstavil naftový hybridný model G1050 s celkovým systémovým výkonom až 1050 koní a krútiacim momentom 4500 Nm. Ako však tvrdia konštruktéri, primárne nešlo o nadštandardnú dynamiku. Tú inak zabezpečuje kombinácia naftového motora Cummins X13 (560 koní, 2600 Nm) a dvoch elektromotorov. Jeden je priamo v osemstupňovej automatickej prevodovke a druhý medzi prevodovkou a motorom. Ich hlavnou úlohou je však vykrývanie neefektívneho otáčkového pásma naftového motora a znižovanie celkovej spotreby. Great Wall vo svojich materiáloch hovorí o úspore nafty na úrovni 25 %. Elektromotory pritom čerpajú energiu len z malej trakčnej batérie s celkovou kapacitou len 12,9 kWh. Aj to vraj však stačí na to, aby jazdil ich hybridný ťahač úspornejšie a krátkodobo poskytol spomínané dynamické parametre. Great Wall by chcel svoj nový naftový hybrid ponúknuť aj na trhoch EÚ.
Čínsky prístup k dizajnu kabíny hybridný Great Wall nezaprie.
zdroj: CPG