Ciest na znižovanie environmentálneho dopadu dopravy tovarov prostredníctvom kamiónovej dopravy, či dopadu celého odvetvia nákladnej prepravy tovarov a služieb, je viac. Politicky najpretláčanejšou a dotáciami posilňovanou je však najmä tá elektrická. Teda batériovými elektrickými úžitkovými autami. Združenie FuelsEurope však dvíha varovný prst a upozorňuje na existenciu viacerých možností ako znižovať emisie. Ich politická podpora je však minimálna, prípadne žiadna. Začala preto bojovať za Technologickú neutralitu. Voľne preložené, za odstránenie podozrivo veľkej protekcie pre batériové elektromobily.
Kamióny hoci aj na bioplyn
Téma alternatívnych palív a ich konkurenčnej výhodnosti je jednou z najkontroverznejších a dokáže do krvi rozhádať jednotlivé záujmové skupiny. A práve v tom je problém, za každým „palivom“ skrátka stojí určitý politický, či obchodný záujem a jeho reálny prínos pre životné prostredie môže zostať v tieni spomínaných záujmov. Tŕňom v oku sú dnes najmä batériové elektromobily a ich politická podpora. Združenie FuelsEurope chce dať však šancu presadiť sa viacerým technológiám a dokázať, že nielen elektrické nákladné autá dokážu znižovať produkciu oxidu uhličitého. A stále viac sa v súvislosti s aktivitou nazvanou Technologická neutralita hovorí o biometane, teda nefosílnej verzii zemného plynu. Bioplyn sa dnes používa najmä na výrobu elektrickej energie, prípadne teplo, v budúcnosti by však mohol byť používaný aj ako palivo. Jeho výroba sa pritom realizuje z odpadov na skládkach odpadu. V hre však zostávajú aj iné možnosti, ako syntetické palivá, či vodík. Technologickú neutralitu chce FuelsEurope verejne presadzovať na celoeurópskom turné Tour dˈEurope, v rámci ktorého bude s niekoľkými kamiónmi upravenými na spaľovanie alternatívnych palív brázdiť Európou a počas niekoľkých zastavení vo veľkých mestách organizovať odborné prednášky na tému alternatívnych pohonov. Celé turné vyvrcholí 23. júna 2025 v Bruseli.
zdroj: FuelsEurope