Z pohľadu vodiča interiér modelu XF nemôže byť sklamaním. Vystúpite do obrovskej a prehľadne navrhnutej kabíny a máte pocit, že môžete okamžite vyraziť na cestu. Každý ovládač, displej, indikátor či vypínač sa nachádza presne tam, kde by ste ho s veľkou pravdepodobnosťou umiestnili vy sami, ak by ste mali vybrať ich ideálnu pozíciu. Pridajte k tomu chladničku, nepreberné množstvo odkladacích priestorov, a ako každého vodiča diaľkového kamiónu ma ihneď zaujala veľká posteľ za sedadlami, ktorá sľubuje príjemný večerný odpočinok.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Liatinové srdce

Základom každého stroja je samozrejme jeho mechanické srdce a ak by sme na chvíľu prepli do poetického módu, tak by sme napísali, že to v DAFe je zdravé ako zvon. Nie je však len jedno. Typový rad XF využíva výlučne kvapalinou chladené radové šesťvalce vyrobené z vermikulárnej liatiny, ktoré sa navzájom odlišujú objemom a výkonmi.

Základom je séria Paccar MX-11 s vŕtaním 123 mm, zdvihom 152 mm, objemom 10,8 litra a kompresným pomerom 18,5:1. Táto pohonná jednotka je dostupná hneď v piatich výkonových variantoch odstupňovaných od 220 kW (299 k) do 330 kW (449 k) a je určená pre jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou od 32 do 44 ton.

Vrcholným agregátom pod kabínou modelu XF je Paccar MX-13, ktorý má vŕtanie zväčšené na 130 mm a rovnako aj upravený zdvih na 162 mm. Vďaka týmto úpravám stúpol objem na 12,9 litra a DAF vám toto prevedenie ponúkne v troch verziách. Najslabšia disponuje 315 kW (428 k), prostredná má 355 kW (483 k) a špičku predstavuje MX-13 390 s maximálnym výkonom 390 kW, teda 530 koní. Impozantný je tiež najvyšší krútiaci moment, ktorý sa podľa prevodovky pohybuje od 2500 do 2600 newtonmetrov pri 1000 až 1460 otáčkach za minútu.

DAF XF

A to ticho...

Ak ste niekedy mali možnosť sadnúť za volant aktuálneho DAFu XF, s veľkou pravdepodobnosťou nám dáte za pravdu, ak povieme, že tento stroj dokáže byť napriek svojim výkonom až neuveriteľne tichý, a to bez ohľadu na jeho zaťaženie. Ešte lepšie však je, že v kombinácii s motormi MX-11 dostanete možnosť prepnú celé vozidlo do režimu „Silent“, teda tichý. Stačí vám k tomu aktivovať príslušné tlačidlo na palubnej doske a o všetko ostatné sa postará riadiaca jednotka. Software v takom prípade obmedzí krútiaci moment i otáčky motora a automatická prevodovka začne naviac preraďovať vyššie stupne pri nižších rýchlostiach.

Výsledkom je úroveň vonkajšieho hluku na úrovni nižšej než 71 dB, čo je (pre ilustráciu) zvuk porovnateľný s potleskom v sále, písaním na mechanickej klávesnici či hraním na akustickú gitaru. Vďaka tomu DAF XF splňuje prísne hlukové normy platné pre tiché vozidlá, takzvané „QuietTRUCK“, a je možné ho využívať v meste aj vo večerných, nočných alebo skorých ranných hodinách, kedy v určitých zónach platia limity pre maximálnu úroveň hluku.

DAF XF

Nie je ani pažravý

Vysoké výkony i tichá prevádzka sú určite fajn, len ťažko by však presvedčili prevádzkovateľov nákladných automobilov, ak by uvedené výhody nesprevádzala aj príkladná prevádzková efektivita. V tomto smere sa však konštruktérom darí držať tempo s dobou. V rámci posledných modifikácií sa tvorcom podarilo vylepšiť aerodynamiku, zmeniť systém úpravy výfukových plynov, inštalovať do aut nový systém ventilácie a vykurovania, použiť nové zadné nápravy, optimalizovať software, čo v kombinácii s poslednou generáciou motorov Paccar prinieslo zníženie priemernej spotreby o 7 percent, pri súčasnom nepatrnom zvýšení užitočného zaťaženia.

DAF XF

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov