Nudia vás prezentácie automobiliek, ktoré vám v predstihu niekoľkých mesiacov pred svetovou premiérou ukážu len predné svetlo chystanej novinky, o niečo neskôr zase odhalia kúsok masky chladiča, líniu strechy, koleso a takto pokračujú týždeň po týždni a naťahujú vašu trpezlivosť? Potom by vám mohol byť prístup spoločnosti MAN Truck & Bus v prístupe k svojim novým modelom celkom sympatický. Nemecká firma patriaca pod krídla koncernu VW na počiatku tohto roka bez zbytočných ceremónii a prieťahov predstavila nové generácie hneď niekoľkých nových modelových radov TGL, TGM, TGS a TGX.

Volvo až druhé

Práve posledný z nich, zástupca stredných a ťažkých nákladných aut, presvedčil 24-člennú porotu editorov a európskych motoristických novinárov z odborných časopisov o svojich kvalitách natoľko, že mu dali prednosť pred švédskou novinkou Volvo FH a udelili mu ocenenie International Truck of the Year 2021.

MAN TGX

"Vrcholným motorom modelu MAN TGX je šesťvalec D3876 s objemom 15,2 litra a maximálnym výkonom 471 kW, čo znamená, že vodič bude mať k dispozícii až 640 koní."

Podľa členov poroty si nový MAN zaslúžil tento titul hneď z niekoľkých dôvodov a jedným z tých najdôležitejších sú úsporné pohonné jednotky s označením D1556, D2676 a D3876. Vo všetkých variantoch ide o kvapalinou chladené preplňované šesťvalce, líšia sa však objemom a svojimi parametrami. Základom je D1556 s objemom 9,0 litra, ktorý je dostupný v troch výkonových verziách: 243 kW (330 koní), 265 kW (360 koní) a 294 kW (400 koní).

MAN TGX

Stred ponuky tvorí D2676 s objemom 12,4 litra a výkonom buď 316 kW (430 koní), 346 kW (470 koní) alebo 375 kW, teda 510 koní. Špičkou určenou predovšetkým pre diaľkové ťahače sú šesťvalcové motory D3876 s objemom 15,2 litra, ktoré je opäť možné získať v jednom z troch prevedení. Najslabší agregát má 397 kW (540 koní), nasleduje 427 kW (580 koní) a vrcholom modelového radu MAN TGX predstavuje model s maximálnym výkonom 471 kW, čo v prepočte znamená, že vodič bude mať pod plynom k dispozícii až 640 koní.

Okrem vyspelých pohonných jednotiek porotu presvedčila okrem iného aj nová kabína. Jej súčasťou je napríklad čisto digitálny prístrojový štít, za príplatok až 12,3-palcová LCD obrazovka multimediálneho rozhrania, ale predovšetkým zjednodušený systém ovládania nazvaný MAN SmartSelect. Aby sme vám ho nemuseli komplikovane predstavovať, predstavte si ho ako klasický otočný ovládač typu iDrive z BMW alebo MMI známy z Audi, doplnený o šikovnú opierku na zápästie. 

MAN TGX

V prípade vrcholných modelov sú samozrejmosťou matrace zo studene peny doplnené o lamelové rošty, pomocný diaľkový modul schopný ovládať z lôžka rádio, osvetlenie či centrálne zamykanie a vo výbave nechýba ani množstvo odkladacích priestorov, schránok, držiakov, skladací stolík alebo chladnička.

Ak sa vo vrcholných ťahačoch zatiaľ veľmi neorientujete, vedzte, že súčasťou ich bezpečnostných prvkov je aj množstvo asistenčných systémov, ako je napríklad technika schopná udržať kamión v pruhu, radarový tempomat spojený s asistentom uľahčujúcim jazdu v kolóne a komunikujúci s GPS. To okrem iného znamená, že riadiaca elektronika dokáže na základe topografie cesty (stúpania, klesania, zákruty...) analyzovať trasu až tri kilometre pred vozidlom a podľa toho voliť najefektívnejšie prevodové stupene i techniku jazdy s ohľadom na čo najvyššiu prevádzkovú efektivitu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 39 obrázkov