Kým v minulosti sa autobusy prakticky bez výnimky stavali na podvozkoch nákladných áut, postupom času sa pretransformovali na samonosné, či polorámové autonómne konštrukcie, ktoré nemali s ťažkými úžitkovými autami (až na motory, prípadne komponenty podvozka) nič spoločné. Kým tak napríklad legendárna Škoda 706 RTO ešte stála na podvozku nákladnej Škody 706 RT, jej nasledovníčka Škoda Š11 už vychádzala z konštrukcie navrhnutej primárne ako autobus. A dnes to nie je inak. Ako však ukazuje MAN, princíp stavby vlastnej karosérie na cudzom podvozku nie je minulosťou. Naopak, spoločnosť MAN Truck & Bus vidí v tomto spôsobe kooperácie budúcnosť.
Stačia nám podvozky, karosérie máme
Konzorcium E-Mutiara Berhad, jeden z popredných malajzijských prevádzkovateľov expresných autobusov, si od spoločnosti MAN Truck & Bus objednalo celkovo 67 podvozkov. Podvozky Euro 5 RR5 26.440 tvoria základ pre 12 jednoposchodových a 55 dvojposchodových autobusov. Za stavbu karosérií je zodpovedný miestny výrobca Gemilang. Prvých 10 dvojposchodových autokarov odovzdali v júli 2025, zvyšné autobusy dodajú v nasledujúcich mesiacoch. „Partnerstvo s konzorciom E-Mutiara je veľkým krokom pre naše autokarové podnikanie v Ázii. Demonštruje rastúci dopyt po udržateľných dopravných riešeniach v regióne. Sme hrdí na to, že našimi inovatívnymi vozidlami podporujeme budúcnosť spoločnosti E-Mutiara a prispievame k rozvoju modernej diaľkovej dopravy v Malajzii,“ hovorí Hadi Zamani, vedúci medzinárodného predaja autobusov v spoločnosti MAN Truck & Bus.
Spoločnosť E-Mutiara ponúka expresné autobusové spojenia do všetkých hlavných miest na Malajzijskom polostrove a v Singapure. V budúcnosti bude na týchto trasách používaných aj 67 nových autokarov. Aby sa zabezpečilo čo najpohodlnejšie a najbezpečnejšie cestovanie cestujúcich a vodičov, vozidlá sú vybavené množstvom asistenčných, telematických a bezpečnostných systémov, ako je asistent núdzového brzdenia, systém varovania pred opustením jazdného pruhu a tempomat. Zatiaľ čo MAN v Európe vyrába a predáva kompletné autobusy, na globálnom trhu ponúka spoločnosť prevažne podvozky. Tie potom v cieľových krajinách montujú certifikovaní výrobcovia karosérií do kompletných autobusov, presne ako je to aj v prípade aktuálnej objednávky od spoločnosti Gemilang. „Objednávka z Malajzie nielenže predstavuje dôležité partnerstvo s konzorciom E-Mutiara, ale tiež demonštruje strategický význam nášho medzinárodného podnikania s podvozkami,“ hovorí Barbaros Oktay, vedúci oddelenia autobusov v spoločnosti MAN Truck & Bus. „V tomto spôsobe spolupráce vidíme obrovský rastový potenciál nielen v Ázii,“ dodáva Oktay.
zdroj: MAN Truck & Bus