Elektrickým autobusom patrí podľa odbornej verejnosti budúcnosť. Najmä tým mestským, teda autobusom, ktoré denne nemusia prekonávať veľmi veľké vzdialenosti, absolvujú veľa krátkych jázd s častými rozjazdami, brzdeniami a neustálym postávaním v mestských zápchach. V oblasti diaľkových autobusov však už situácia taká jasná nie je. Problémom je samozrejme ich limitovaný dojazd, vysoká hmotnosť a nemožnosť prevádzkovania na dlhých autobusových linkách. Spoločnosť MAN Truck & Bus to však vidí inak a ako prvý európsky producent autobusov posiela na trh prvý elektrický autokar. Teda luxusný diaľkový autobus.

Na výlety, aj kyvadlovú dopravu

Novinka sa na prvých európskych trhoch objaví v prvej polovici roka 2026, široká verejnosť ho však naživo uvidí už v októbri 2025  v Bruseli na veľtrhu Busworld Europe. Výrobca mu dal meno Lion's Coach E a rovno priznáva, že bude určený skôr na kyvadovú dopravu a mestské výlety pre cestujúcich vyžadujúcich prvotriedny luxus. Neskôr by sa však mala objaviť aj verzia vhodná aj na dlhé cestovanie. Pripravovaná novinka na palube povezie trakčné batérie s celkovou kapacitou v rozsahu 356 – 534 kWh (podľa želania zákazníkov) a na jedno nabitie zvládne normovaný dojazd 650 km. Naraz pritom odvezie až 61 cestujúcich. So sebou si môžu zobrať rovnako veľa batožiny ako do naftových autokarov. Výrobca si skrátka dal záležať na tom, aby trakčné batérie nijako neobmedzili batožinové priestory. K vysokému dojazdu si však Lion's Coach E pomáha aj veľmi dobrou aerodynamikou svojej pokrokovej karosérie. Koeficient jej aerodynamického odporu má hodnotu len 0,31. „Náš elektrický autokar predstavuje začiatok novej éry cestovania bez emisií a s nízkou hlučnosťou, na ktorú mnohí zákazníci čakali. Sme radi, že sme ako prví v Európe postavili taký dynamický a inovatívny autokar,“ hovorí Barbaros Oktay, vedúci oddelenia autobusov v spoločnosti MAN Truck & Bus. "Lion's Coach E je skutočnou príležitosťou pre autokarovú turistiku osloviť nové cieľové skupiny, pre ktoré je udržateľnosť kľúčovým faktorom pri plánovaní cesty,“ hovorí Heinz Kiess, vedúci produktového marketingu autobusov. Zároveň dopĺňa, že s nabíjacím výkonom až 375 kW v spojení so zákonnými časmi jazdy a odpočinku vodiča je už dnes s elektrickým autokarom možný podobný profil používania ako pri dieselovom autobuse.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

zdroj: MAN Truck & Bus