Ak vám to náhodou ušlo, ešte raz pripomíname, že predaj novej generácie Suzuki Jimny s motorom 1.5 definitívne skončil kvôli emisiám oxidu uhličitého, ktoré sa počítajú zo spotreby. Že vám to popri rozožratých viac než dvojtonových SUV s preplňovanými osemvalcami a ďalších autách s výrazne horšou prevádzkovou efektivitou nedáva zmysel? Ani nám nie, realita je ale taká a v Suzuki si predaj tohto modelu jednoducho nemohli dovoliť.

Staronový fígeľ

Bol to vlastne ukážkový paradox dnešnej pokrivenej doby s extrémne preregulovaným trhom. Zákazníci prejavili o model Jimny obrovský záujem. Jeho reálna spotreba bola nízka. Aj tak ale Japoncom hrozilo, že čím viac týchto áut predajú, tým vyššiu pokutu budú musieť zaplatiť. Nebolo preto prekvapivé, že automobilka stanovila pomerne nízke predajné kvóty, kvôli ktorým stúpali ceny zánovných aut skoro k dvojnásobku. A aj tak musela novinku nakoniec stiahnuť z ponuky.

malá dodávka

Zdalo sa, že sme prišli o jedno z najzaujímavejších a najcharakternejších áut svojej doby, našťastie Japonci nehodili povestnú flintu do žita. Prišli s geniálnym nápadom, ktorý ako cez kopírku napodobňuje vozidlá z éry, kedy u nás z nejakého ťažko pochopiteľného dôvodu nebolo možné odpočítať DPH v prípade osobných automobilov používaných na podnikanie. A pretože to u dodávok išlo, tak sa do kombíkov či SUV montovali za zadné sedadlá deliace mreže a na okná lepili čierne nepriehľadné fólie, ktoré pre zmenu simulovali oplechovanie.

malá dodávka

Táto hlúposť stratila na Slovensku i v ČR po novelizáciách zákonov zmysel, nápad ako taký je však stále platný, ako práve dokazuje Suzuki. Na rozdiel od osobných automobilov totiž pre dodávky neplatí limit 95 g CO2/km ale 147 gramov oxidu uhličitého na kilometer, a tak sa Jimny vracia do Európy ako miniatúrna dodávka s dodatočným názvom Professional.

Momentálne len niekde

Zatiaľ teda do Holandska, kde kvôli ďalším lokálnym dodatočným penále za emisie stojí absurdných 27 420 eur (bez DPH!), ale je to prísľub, že by sa toto auto mohlo čoskoro objaviť za výrazne rozumnejšiu cenu i u nás či v okolitých štátoch. Presnejšie povedané, v susednom Poľsku ho už kúpite v prepočte za 21 220 eur aj s daňou.

malá dodávka

Jimny Professional navonok vyzerá ako jeho predchodca, v interiéri sa však pár vecí zmenilo. Chýbajú zadné sedadlá a za operadlami tých predných sa objavila čiernou farbou lakovaná pevná mreža. Touto úpravou sa zväčšil maximálny objem batožinového priestoru z 830 na 863 litrov a hmotnosť určená pre náklad sa zodvihla o 35 kg na 150 kilogramov. To určite nie je na dodávku veľa, ale viete ako sa hovorí... Účel svätí prostriedky. A vďaka tejto prefíkanosti je Jimny späť a bez pokút.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 7 obrázkov