Hoci kolesá a pneumatiky prešli počas desaťročí obrovským vývojom, ich základná koncepcia zostala nezmenená. Experimenty sa najčastejšie sústreďovali na zamedzenie vzniku defektu. Najbližšie je v tomto smere so svojou špeciálnou gumou gigant Michelin, vlastné riešenie ale vymyslela aj mladá spoločnosť Global Air Cylinder Wheels (GACW).

Valce naplnené dusíkom a olejové tlmiče

Tento americký startup vyvinul mechanické koleso, ktoré je takmer kompletne oceľové. Zaobíde sa bez pneumatiky. Kontaktná plocha tvorená množstvom modulov je jeho integrálnou súčasťou a pri poškodení alebo opotrebovaní ju možno jednoducho vymeniť bez nutnosti demontáže kolesa. Popri oceli môže byť vyrobená aj z tvrdeného polyuretánu.

Koleso pozostáva z dvoch základných časti, ktoré sú vo vnútri prepojené. Spája ich dvanásť dusíkom naplnených valcov. Štandardne je v nich tlak 2 500 psi, počas jazdy však môže krátkodobo stúpnuť až na štvornásobok. Komfort bežne poskytnutý vzduchom v pružnej gume zabezpečuje šesť olejových tlmičov.

Autori svoje koleso prezentujú na veľkom nakladači používanom v ťažobnom priemysle, ponúkať ho plánujú v rozmeroch R20 až R63. Ostrý vstup na trh plánujú na budúci rok. Ľudia z americkej firmy však veria, že technológia sa dá použiť na akomkoľvek vozidle využívajúcom dnes tradičné gumy.

Koleso by malo vydržať aspoň 20 rokov

Podľa vyjadrení GACW má mať toto špeciálne koleso množstvo benefitov. Klasické riešenie údajne prekonáva z hľadiska bezpečnosti, životnosti i ceny. Nehrozí mu defekt, prehriatie ani explózia. Pevná konštrukcia zvyšuje užitočné zaťaženie, podľa firmy až o 40 %.

Koleso z dielne startupu má vydržať rovnaký čas ako samotné vozidlo, teda aspoň 20 rokov. V prípade veľkého nákladiaku to znamená množstvo výmen pneumatík. Štandardne ich menia v rozmedzí 6 až 9 mesiacov, pričom jedna stojí desaťtisíce. Z dlhodobého hľadiska tak môže byť voľba kolesa od GACW veľmi výhodná.

Pozitívna je tiež environmentálna stránka, keďže koleso bez pneumatiky možno stopercentne recyklovať. Štandardé gumy sa pritom pália, zahrabávajú alebo putujú na skládku. GACW okrem toho hovorí o valivom odpore zníženom až o 30 %, čo sa odráža na spotrebe paliva. Prevádzkové náklady tak toto koleso znižuje vo viacerých smeroch.