Podľa prezidenta združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavla Jančoviča chýba v doprave približne 1200 vodičov.

"Medzi vodičmi je hlboký nedostatok. To neplatí len u slovenských dopravcov, to platí aj v okolitých krajinách," opísal Jančovič na tlačovej konferencii v Bratislave. Členovia združenia by tak podľa jeho slov okamžite vedeli umiestniť 1200 autobusárov alebo kamionistov. Pokojne by sa však podľa neho uplatnilo aj 5000 vodičov. "Pretože dnes nerozvíjame spoločnosti, držíme počty áut na určitom limite, lebo nemáme dostatok vodičov. V prípade dostatku vodičov by sme rozširovali vozový park, pretože hospodárstvo relatívne funguje a priestor na zamestnávanie tu je," dodal Jančovič. Plačú, lebo nemajú vodičov, ale každý trochu zbehlý vodič radšej odíde jazdiť pre zahraničnú špedičku za oveľa lepších podmienok a prakticky sa vo veľa prípadov pracovná náplň takmer vôbec nezmení. 

V združení vidia problém v aktuálnom zákonnom vekovom obmedzení. Dnes, ak chce mladý vodič viesť kamión, musí mať viac ako 21 rokov. V prípade autobusárov to je 24 rokov. Ja vidím problém inde. Na to, aby mladý človek chcel a bol ochotný opustiť napr. rodinu a žiť v priestore pár metrov štvorcových, za aktuálnych podmienok vo väčšine firiem by to musel byť iba blázon, alebo človek, ktorý sa chytá aj slamky, aby sa neutopil.


Česmad Slovakia by preto rád prijal zmenu,  ktorá by spočívala v znížení vekovej hranice. Majú predstavu, že vo vnútroštátnej doprave by mohli jazdiť 18-roční vodiči kamiónu a 21-roční vodiči autobusov. Podľa viceprezidenta združenia, Petra Sádovského, umožňuje takéto zníženie veku pre vnútroštátnu dopravu aj európska legislatíva. A takto to na Slovensku fungovalo aj v minulosti. Pre mňa osobne má tento argument malú váhu. V minulosti boli mladí viac vyspelí, doprava bola iná a existuje kopec ďalších faktorov, ktoré by mohli potenciálne ohroziť bezpečnosť na cestách. 


"Verím, že sa nám podarí zmeniť tieto vekové hranice, aby sme boli konkurencieschopní nielen doma, ale aj v zahraničí," dodal Sádovský. Svoje tvrdenia podložil aj faktom, že v ostatných krajinách V4 tieto vekové hranice platia, a vraj s tým nie je žiaden problém. 

Vyzerá to tak, že rezorty vnútra a dopravy sa pokúsia uzavrieť kompromis. Mladý vodič bude možno môcť sadnúť za volant kamiónu od 18r, ale len  s prísediacim vodičom. 

Problém vidia v tom, že čerstvý absolvent školy, ktorý má záujem o túto prácu, nebude čakať 2-3 roky na to, aby si mohol sadnúť za volant mnohotonážneho auta. 

S takýmto návrhom vraj súhlasí aj ministerstvo dopravy. Kompetenciu na úpravu zákona má však podľa neho ministerstvo vnútra. "Minister dopravy požiadal ministra vnútra o takúto úpravu," priblížil Jančovič. Rokovania s týmto rezortom podľa neho naznačujú, že problémy by nemali nastať a predpokladá, že zmena by sa mohla zaviesť do praxe. A to s podmienkou, že do veku 19 rokov by pri takomto vodičovi sedel ešte druhý vodič. Česmad v tom nevidí prekážku a verí, že pri najnovšej úprave zákona o cestnej premávke sa zmena presadí.

Toto fakt vyzerá na jeden z tých rozumnejších kompromisov. Viem si predstaviť prísediaceho na 2 roky, čiže maximálne do dvadsiatich rokov fyzického veku u vodičov kamiónu. V prípade, že ide o nových vodičov, hoci fyzicky starších, som naklonený myšlienke, aby zo zákona museli aspoň pol roka alebo až rok jazdiť v dvojkách. Ale to by sa už dopravcom takmer určite nepozdávalo. 

Zdroj: teraz