Elektrifikácia alebo aspoň omladenie vozového parku je dlhodobým cieľom Európskej únie. Systém emisných kategórií je jedným z ďalších prostriedkov na jeho dosiahnutie. Vybrané peniaze poputujú na údržbu diaľnic obnova mokradí, biomosty, protihlukové steny a pod.

Emisná kategória 1

Najdrahší poplatok bude za vozidlá so spaľovacími motormi vyrobené pred 1. júlom 2019. Ich prevádzkovatelia sa o nič ďalšie starať nemusia, budú sem zaradené automaticky. Automaticky sem zaradia všetky ostatné vozidlá, až dokým prevádzkovateľ nepožiada o preradenie do vyššej kategórie. Môže tak urobiť elektronicky a kedykoľvek po prvom júli. Ak o preradenie nepožiada, nehrozí mu žiadna pokuta. 

Emisná kategória 2 až 4

Príslušnosť do nasledujúcich troch kategórií závisí od usporiadania náprav, najvyššej technickej prípustnej hmotnosti, výkonu motora ale aj od toho, či je vozidlo určené na diaľkovú prepravu.
 
Na dopracovanie sa k výsledku vám úplne stačia iba 3 údaje:
1. Dátum prvej registrácie – nájdete ho v technickom preukaze
2. Skupina alebo podskupina vozidla – je uvedená v COC alebo CIF dokumente
3. Špecifická hodnota emisií [gCO₂ /tkm] – aj tento údaj nájdete v COC alebo CIF dokumente

Údaje následne zadajte do tohto nástroja:   https://www.emyto.sk/sk/vyhladavac-co2
 
Ako príklad poslúži ťahač návesov MAN TGX vyrobený v roku 2022. V CIF dokumente má uvedenú kategóriu 5-LH (to znamená, že je určený na diaľkovú prepravu) a hodnotu emisií 46,7 gCO₂ /tkm. Patrí do 3. kategórie
Pokiaľ sa firemná flotila skladá z 50 áut, posun o dve emisné triedy vyššie znamená úsporu až 240 000 €!

Emisná kategória 5

Najmenej zaplatia vozidlá s "nulovými emisiami CO2" – to znamená s plne elektrickým alebo vodíkovým pohonom.
 
Koľko peňazí môže ušetriť vyššia emisná kategória?
V Nemecku tento systém funguje už od roku 2023 a Slovensko je jednou z posledných členských krajín, ktorá ho aktuálne uvádza do platnosti.
 
,,Vozidlo zaradené do emisne najhoršej triedy 1 platí podľa sadzobníka (stav ku 4. 12. 2023) za kilometer jazdy po diaľniciach v Nemecku 0,348 eur, ak by bolo v triede tri, zaplatí 0,332 eur/km. Pri jednom automobile, ktorý ročne najazdí po Nemecku 50 000 km, to môže znamenať úsporu vo výške 4800 eur počas šiestich rokov prevádzky.‘‘ Pokiaľ sa firemná flotila skladá z päťdesiatich áut, posun o dve emisné triedy vyššie znamená úsporu až 240 000 €.