Emisná kategória 1
Emisná kategória 2 až 4
Pokiaľ sa firemná flotila skladá z 50 áut, posun o dve emisné triedy vyššie znamená úsporu až 240 000 €!
Pokiaľ sa firemná flotila skladá z 50 áut, posun o dve emisné triedy vyššie znamená úsporu až 240 000 €!
Doteraz som neveril že to myslia vážne. Nie zmenu sadzby ani CO2 položku, to sa podľa EÚ nariadenia zmeniť musí. Ale hodiť do jedného vreca všetky nákladné autá a autobusy vyrobené pred 1.7.2019 je neuveriteľné. Čisté naftové motory EURO 6 zrovnoprávniť so starými dymiacimi EURO1-EURO4, to nemohol vymyslieť normálny človek.
Výpočtom na konci článku sa prezentuje "výhodnosť" ale je to opak. Úspora 240 000€ / 6 rokov je pri flotile 50tich kamiónov smiešna. Dopravcovi sa oplatí autá nevymeniť a nechať čo najdlhšie staršie auto. Nastala ideálna doba aby sa v prevádzke staré jednoduché a spoľahlivé 12 a viac ročné EURO 5 udržali čo najdlhšie.
@Jano-NRNové emisné triedy niesú slovenský vynález. Pravdepodobne sú jednotné v celej EU a naftové auto sa môže dostať max len do emisnej triedy č3. Už vznikol vážny problém s emisným zaradením. Info je z Holandska. Text je preklad zo zahraničného článku. Bude sa týkať aj nás.
Na problém upozornilo holandské združenie dopravcov TLN. Podľa jeho odhadov je len v Holandsku približne 16 000 nákladných vozidiel, ktoré sú nesprávne zaradené do najnižšej, 1. emisnej triedy CO2. V dôsledku toho si ich majitelia musia kupovať drahšie diaľničné známky alebo platiť vyššie elektronické mýto, hoci by v skutočnosti mohli využívať zľavy a ušetriť stovky či tisíce eur ročne.
Kde sa táto situácia vzala? Ako vysvetľuje TLN, v rokoch 2019 až 2025 sa vyskytli situácie, keď pri udeľovaní zrýchlených schválení výrobca neuviedol klasifikáciu emisií CO2 vypočítanú pre danú jednotku. Bolo to spôsobené tým, že poskytnutie takejto klasifikácie ešte nebolo absolútnou povinnosťou. V dôsledku toho boli na trh uvedené vozidlá, ktoré technicky mohli byť zaradené do vyššej, druhej alebo tretej emisnej triedy CO2, ale v praxi zostali v prvej triede, čím podliehali najdrahšiemu cestnému mýtu.
Prvé spoločnosti už museli na túto situáciu reagovať usporiadaním príslušnej dokumentácie a kvalifikovaním svojich vozidiel pre nižšie poplatky. Len v Holandsku za posledných niekoľko mesiacov vykonal dopravný úrad (RDW) takéto úpravy pre približne 1 200 nákladných vozidiel. Zároveň bola vydaná výzva pre miestnych dovozcov, aby sa pripravili na túto situáciu a vybavili chýbajúcu dokumentáciu pre všetky nákladné vozidlá, ktorých sa opísaný jav môže týkať.
Táto úradná oprava je dôležitá, pretože jej nevykonanie môže viesť k nesprávne udeleným pokutám. Týka sa to situácií, keď dopravca získal potvrdenie o vyššej emisnej triede CO2 vo forme osvedčenia o zhode (známeho aj ako CoC), na základe čoho zaplatil znížené poplatky, ale v úradnej databáze je stále zaznamenaná nižšia trieda vrátane informácií z obdobia registrácie vozidla. Kontrolná služba potom môže usúdiť, že zaplatenie nižších poplatkov bolo nezákonné, a v dôsledku toho udeliť pokutu. Takéto prípady sú už známe aj v Holandsku v súvislosti s novou eurovinetou, od začiatku roka 2025 vypočítanou práve podľa emisnej triedy CO2.
Nové emisné triedy CO₂ pre nákladné vozidlá
Vozidlá sú rozdelené do piatich emisných tried CO₂ na základe ich úrovne emisií oxidu uhličitého:
Trieda CO₂ 1: Vozidlá s najvyššími emisiami CO₂ (najmenej ekologické).
Trieda CO₂ 2: Vozidlá s mierne nižšími emisiami CO₂.
Trieda CO₂ 3: Vozidlá s ešte nižšími emisiami CO₂.
Trieda CO₂ 4: Vozidlá s nízkymi emisiami CO₂.
Trieda CO₂ 5: Vozidlá bez emisií CO₂ (napr. elektrické vozidlá alebo vozidlá na vodík).
Zaradenie vozidla do príslušnej triedy závisí od jeho certifikovaných emisií CO₂, ktoré sa určujú pomocou simulačného nástroja VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool). Vozidlá s dátumom prvej registrácie pred 1. júlom 2019 sú automaticky zaradené do triedy CO₂ 1, pokiaľ nie je k dispozícii certifikát potvrdzujúci nižšie emisie.
Naftové auto dosiahne maximálne na triedu 3. ale všetko pred 1.7.2019 je v triede 1. Moderný čistý ADblue a DPF kamión je v rovnakej emisnej triede ako Praga V3S. To je šialené.
Elektrifikácia nákladnej dopravy je utópia. EÚ a národné štáty nevedia pre nákladné autá postaviť dostatok parkovacích miest. A teraz si niekto myslí, že postaví nabíjačky. Doprial by som každému aby večer skúsil zaparkovať kamión na trase Plzeň-Praha-Brno-Bratislava-Budapešť. Tam s kamiónom bezpečne nezastavíte ani na povinnú 45 minútovú "bezpečnostnú pauzu".
Tí ktorí o tom rozhodujú sú kompletne mimo.