Dojazd bude o kúsok kratší

Ok, tie horšie správy pre vás máme na začiatok: dojazd elektromobilu je naozaj v zime o niečo kratší. V praxi je to okolo 20 %, v extrémnych prípadoch to môže byť aj 30 %. Všetko závisí od spôsobu jeho používania – najmä od nabíjania, vykurovania, štýlu jazdy, vonkajšej teploty a pod.

Môže za to princíp batérií. Chemické reakcie v nich sa v chlade spomaľujú. Znamená to, že batéria nedokáže poskytnúť ani prijať maximálny možný prúd, pokým nie je zohriata.

Poklesu výkonu sa však báť nemusíte, v skutočnosti je iba málo situácií, kedy v akomkoľvek aute potrebujete maximálny výkon. Príkladom je jazda po diaľnici na hranici maximálnej rýchlosti auta či dlhotrvajúca jazda do kopca, prípadne ťahanie ťažkého prívesu.

Možno si pomyslíte, že keď batéria poskytuje menší prúd spotreba by mala byť skôr nižšia a dojazd dlhší. Spotrebu však zvyšuje zapínanie predohrevu batérie, ktorým sa elektromobil pripravuje na nabíjanie.

Líši sa to model od modelu. Niektoré spúšťajú predohrev, až keď je auto na nabíjačke a prvých pár minút teda nabíjate s obmedzeným výkonom. Iné elektromobily ohrievajú batériu už pri ceste na nabíjačku a iné ho dokonca spúšťajú automaticky v závislosti od teploty – pri nich je nárast spotreby najvyšší.

Tepelné čerpadlo ušetrí elektrinu

Ďalší nárast spotreby má na svedomí vykurovanie. Autá spaľujúce naftu, benzín či plyn totiž produkujú veľké množstvo odpadového tepla a na vykurovanie kabíny využívajú práve to.

Účinnosť elektromotorov, batérií a pomocných elektrických obvodov v elektromobile je však úplne inde. Ak by ste sa chceli spoliehať na odpadové teplo z nich, zažívali by ste pri šoférovaní celkom intenzívne otužovanie.

Výrobcovia áut to riešia 2 spôsobmi.

Prvým je klasické odporové vykurovanie. Klasické preto, lebo ide o rovnaký princíp ako používajú prídavné elektrické ohrievače do domácností. Teplo vyrábajú ohrievacie telesá, ktoré sú lacné na výrobu. Odporové vykurovanie je preto typické pre autá na predaj nižších tried.

Alternatívou je tepelné čerpadlo. Ide o rovnaký princíp, aký používa klimatizácia, akurát že teplo neprenáša z kabíny do ovzdušia ako pri chladení, ale ho získava z ovzdušia a prenáša (prečerpáva) dnu do kabíny.

Je však omnoho účinnejšie – pokým odporové vykurovanie vyrobí z 1 kWh elektriny max. 1 kWh tepla, tepelné čerpadlo prenesie s využitím 1 kWh elektriny pokojne aj 4 či 5 kWh tepla.

Elektromobily s vykurovaním tepelnými čerpadlami teda spotrebujú na vykurovanie menej elektriny a majú v zime dlhší dojazd. Nevýhodou je, že sú drahšie.

Sadnite si rovno do tepla

Pre hybridné autá a plug-in hybridy uvedené skutočnosti neplatia do bodky. Áno, aj ich malé batérie môžu v zime trpieť o niečo viac ako v letnom období. Hlavnou pohonnou jednotkou je však pri nich spaľovací motor, na ktorý sa môžete kedykoľvek spoľahnúť. Dojazd teda riešiť nemusíte.

Napriek nevýhodám majú elektromobily (a platí to aj pre niektoré plug-in hybridy) v zime jednu veľkú výhodu. Aby ste ich vykúrili, nemusíte vopred naštartovať motor. Stačí si požadovanú teplotu navoliť v aplikácii alebo priamo v aute a za pár minút si môžete sadnúť do vyhriatej kabíny. Nepotrebujete štartovať motor, vyrábať hluk a emisie, ani si nechať namontovať nezávislé vykurovanie za tisícky eur. Ideálne pre rodinné autá.

Čo sa týka toho kratšieho dojazdu, ten pre vás nemusí byť problémom. Dnešné elektromobily strednej triedy prejdú na jedno nabitie pokojne aj 400 či 500 km. Keď sa zamyslíte, akým spôsobom auto používate, možno zistíte, že väčšina vašich jázd je dlhá iba desiatky alebo nižšie stovky kilometrov.

Samozrejme, ak potrebujete denne jazdiť po diaľniciach, elektromobil pre vás nemusí byť najlepšou voľbou. Na druhej strane, práve pri vysokom nájazde ušetríte na palive tisícky eur ročne a skrátite tak návratnosť investície do elektromobilu na iba pár rokov.

 

Zdroj: z kia.com/sk