Zavádzanie elektrických nákladných áut a autobusov do praxe so sebou prinieslo aj niekoľko obmedzení, na ktoré si museli ich prevádzkovatelia zvyknúť. Skrátka, používanie a najmä nabíjanie elektromobilov boli iné, než jazdenie a tankovanie áut a autobusov so spaľovacími motormi. Postupne sa však situácia aj v tejto oblasti zlepšuje a užívatelia elektromobilov už nemusia ani zďaleka strpieť toľko kompromisov ako v nedávnej minulosti. Vývoj ide rýchlo dopredu a z elektromobilov sa pomaly stáva bežná súčasť vozových parkov. Ako sa navyše ukazuje, ich priebežná modernizácia je výrazne jednoduchšia a rýchlejšia, než v prípade konvenčne poháňaných alternatív. Krásne to ilustruje aj najnovší elektrický autobus Mercedes-Benz eCitaro.
Aj do starších verzií
Ako vo svojom vyhlásení uvádza spoločnosť Daimler Buses, zákazníci elektrického mestského autobusu Mercedes-Benz eCitaro by mali vždy profitovať z najnovšej technológie batérií a rýchleho pokroku vo vývoji možností spôsobu ukladania energie. Od predstavenia prvého eCitara spoločnosť Daimler Buses tento sľub dôsledne plní prechodom z typu batérie NMC1 na druhú generáciu NMC2 až po najnovší typ batérie NMC3. Ďalším krokom je teraz prechod na štvrtú generáciu lítium-nikel-mangán-kobaltových batérií. Tá bude kombinovať vysokú hustotu energie, ktorá umožňuje dlhší dojazd elektrických autobusov, a veľmi dlhú životnosť. Nové batérie NMC4 sa budú používať v modeloch eCitaro, eCitaro G, eCitaro K a eCitaro s palivovými článkami od začiatku roka 2026. Vďaka zmene v zložení článkov je hustota energie v batérii NMC4 takmer o šesť percent vyššia v porovnaní s NMC3, čo zabezpečuje vyššiu úložnú kapacitu pri rovnakom inštalačnom priestore. Zatiaľ čo plne nabitá batéria NMC3 obsahuje 98 kWh energie, batéria NMC4 dáva k dispozícii až 111 kWh energie. Okrem toho je možné na jazdu využiť vyšší podiel uloženej energie. V dôsledku toho sa výrazne zvyšuje aj možný dojazd bez dobíjania. Dlhšia životnosť batérie konštruktéri dosiahli čiastočne aj vďaka šetrnému, pomalému nabíjaniu s maximálnym nabíjacím výkonom 150 kW. Chémia článkov novej batérie však zvláda aj bežné rýchlonabíjacie procesy s nabíjacím výkonom až 300 kW. Spoločnosť Daimler Buses využíva túto príležitosť na to, aby pre nové batérie NMC4 zaručila osemročnú životnosť a ponúkla voliteľnú predĺženú záruku s dvanásťročnou dobou.
zdroj: Daimler Truck