Aerodynamika ťažkých úžitkových vozidiel sa pre laika môže zdať ako menej dôležitá kategória, ktorá nehrá v celkovej efektivite používania auta až tak zásadnú úlohu. Veď nákladné autá jazdia relatívne pomaly a vplyv odporu vzduchu nemôže mať nijak zásadný dopad na ich spotrebu. To však platilo kedysi, dnes je situácia úplne iná. Diaľkové ťahače jazdia rýchlo, ročne zvládajú neuveriteľne veľké porcie kilometrov a v kombinácii s dlhými návesmi tvoria obrovské pole pôsobnosti pre doladenie ich aerodynamiky. Volvo dokazuje, že to má veľký význam. Stačí relatívna drobnosť a ročne môže ušetriť tisícky eur za palivo.

Ako pri lietadlách

„Všetok čas strávený pri simuláciách a v aerodynamickom tuneli sa vyplatil. Novými zmenami na kabíne prispievame k ďalším skvelým vylepšeniam aerodynamiky z minulého roka, z ktorých budú mať úžitok naši zákazníci,“ hovorí Jan Hjelmgren, vedúci produktového manažmentu spoločnosti Volvo Trucks. Volvo v roku 2024 predstavilo model FH Aero, ktorý už svojim vzhľadom naznačoval, že jednou z jeho najväčších priorít je nízky odpor vzduchu. Prax ukázala, že to má naozaj význam a verzie Aero sú reálne úspornejšie, než konvenčné Volvo FH. Automobilka teraz posúva aerodynamickú optimalizáciu na ďalší level. Pri jej návrhu pritom konštruktéri vychádzali z princípov uplatňovaných v leteckom priemysle. Najvýznamnejším doplnkom nových verzií sú stabilizátory prúdenia vzduchu v horných rohoch kabíny vedľa čelného skla. „Mysleli sme nekonvenčne a používali sme techniku bežne používanú v lietadlách, pretekárskych autách F1 a veterných turbínach. Horné rohy kabíny sú mimoriadne dôležité pre aerodynamiku a vďaka nášmu novému systému kamerového monitorovania sme dokázali v tejto oblasti využiť nové možnosti. Používame malé lopatky na riadenie prúdenia vzduchu v mikromierke, čím vytvárame efekt v makromierke. Nové poznatky nám v budúcnosti umožnia zaviesť do praxe viac aerodynamických konceptov,“ hovorí Anders Tenstam, hlavný technologický expert na aerodynamiku v spoločnosti Volvo Trucks. Stabilizátory vzduchu pomáhajú usmerňovať vzduch na deflektory za kabínou, ktoré sú teraz ešte o 50 mm dlhšie (zmenšujú voľný priestor medzi kabínou a návesom). A aby toho nebolo málo, nové kryty sa objavili aj na podvozku. Výsledkov komplexných úprav je upravené Volvo FH Aerod a zníženie odporu vzduchu o ďalšie 2 %, čo znamená celých 7 % v porovnaní s doterajším konvenčným modelom Volvo FH.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

zdroj: Volvo Trucks