Ak by sme mali čo najstručnejšie opísať tento tak trochu zvláštny stroj, napadá nás jedno pomerne vhodné slovné spojenie... nákladný tank. Japonská Morooka pripomína pri práci tiež pásové rýpadlo, ktorému niekto zobral rameno s lyžicou a nahradil ho výklopnou korbou. Čo vôbec nemusí byť taká nezmyselná definícia, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať, keď zistíte, čo táto vec dokáže.

Ako na kolotoči

Pásový podvozok originálneho dampera je voči svojej nadstavbe otočný o 360 stupňov (a logicky vice versa) presne ako u bagrov s podobným šasi. Vďaka tomu je možné prísť k nakládke či vykládke v podstate z ktoréhokoľvek smeru a podľa potreby si ideálne natočiť len korbu s kabínou voči nakladaču, respektíve miestu, kde chcete náklad vyklopiť.

Morooka

Druhou výhodou je, že sa pri odchode tento stroj nemusí otáčať tak, ako konvenčné nákladné vozidlá. Stačí zvrtnúť hornú časť a Morooka môže odísť presne v tej istej stope, po ktorej prišla. Že vďaka gumovým pásom zvládne hlboké blato, zasneženú pláň či asfalt, je len výhodou a samozrejmosťou.

Mooroka vyrába tieto vozidlá v rôznych veľkostiach, model MST 2200 VDR však patrí k tým najväčším. Nad ním stojí len pripravovaná novinka MST 4000 VDR, ktorá by sa mala čoskoro objaviť v predaji, tú však nechajte nateraz bokom. „Dvetisíc-dvestovka“ je poháňaná sedemlitrovým preplňovaným radovým šesťvalcom Caterpillar C7.1 s maximálnym výkonom 254 koní pri 2200 otáčkach za minútu.

Morooka

S ľahkým „krokom“

Agregát napájaný 300-litrovou nádržou na naftu spolupracuje s hydrostatickým prevodom, presnejšie povedané roztáča hydrogenerátor, ktorý následne poháňa dva rotačné hydromotory v kolesách a z nich sa sila prenáša na spomínané gumové pásy. Morooka nie je žiadny rýchlik. Podľa zvoleného prevodu dosiahne maximálnu rýchlosť len 8 alebo 10 kilometrov za hodinu. Ale má veľmi nízky merný tlak na pôdu či cestu len 35,4 kPa (pre porovnanie, v prípade priemerne veľkého muža je to 55 kPa) a dokáže sa hladko pohybovať po akomkoľvek povrchu.

Morooka MST 2200 VDR váži 16 ton, je dlhá 5900 mm, široká 2980 mm a vysoká 3280 mm. Samotná korba má dĺžku 3200 mm, šírku 2750 mm a výšku pol metra, pričom zvládne náklad s hmotnosťou jedenásť ton a je možné ju vyklopiť do 60-stupňového uhla.

Uzatvorená kabína poskytuje obsluhe očakávané komfortné prostredie. Okrem klimatizácie, kamerového systému a bohatého presklenia, ktoré uľahčuje výhľad všetkými smermi, tu nájdete intuitívne ovládacie prvky v podobe pedálov a joystickov s pomocnými tlačítkami.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 33 obrázkov