Komisia v utorok (14. februára) predstavila dlho očakávané a viackrát odložené emisné štandardy CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá. Ich úprava je súčasťou klimatického balíčku zákonov Fit for 55, ktorý má európsku legislatívu prispôsobiť prísnejším emisným cieľom do roku 2030.

Ciele redukcie oxidu uhličitého v ťažkej doprave sa budú zintenzívňovať každých päť rokov. Prvý míľnik Komisia nastavila na rok 2030, keď by emisie mali byť o 45 percent nižšie v porovnaní s úrovňou v roku 2019. V roku 2035 by to malo byť už 65 percent a napokon 90 percent v roku 2040.

Vypočítavať sa budú na základe celkovej flotily. Výrobcovia budú musieť dodržať stanovený priemer. To v praxi znamená, že väčšina ťažkých úžitkových vozidiel bude po roku 2040 poháňaná batériami alebo vodíkom. Menšia časť bude môcť ďalej fungovať aj so spaľovacími motormi.

Regulácia počíta s prísnejšími cieľmi pre mestské autobusy. Tie by už mali byť kompletne bezemisné po roku 2030.Viceprezident Európskej komisie pre Zelenú dohodu Frans Timmermans verí, že emisné štandardy pomôžu znížiť dovoz fosílnych palív a podporia úspory energie v dopravnom sektore. Posun smerom k čistejším vozidlám zároveň podľa Timmermansa ochráni konkurenčnú výhodu európskych výrobcov.

Európska únia je lídrom na trhu vo výrobe kamiónov a autobusov a takéto nastavenie legislatívy pomôže ochrániť túto pozíciu aj do budúcnosti,” povedal Timmermans. Ťažké nákladné vozidlá tvoria iba 2 % z celkového počtu vozidiel na európskych cestách, sú však zodpovedné za až 28 % z celkových emisií z dopravy.

Timmermans ustúpil

„Dopyt po nákladných vozidlách a autobusoch s nulovými emisiami sa bude neustále zvyšovať. Čím skôr to dosiahneme, tým lepšie pre našu planétu, priemysel, občanov a kvalitu života v dedinách, mestách a obciach,” dodal.

Podľa informácií portálu EURACTIV Timmermans uprednostňoval 100-percentné zníženie emisií do roku 2040. Chýbala mu však podpora kolegov z Európskej komisie.

Komisár pre vnútorný trh Thierry Breton v rozhovore koncom minulého roku 2022 verejne spochybnil rozhodnutie Európskej únie ukončiť predaj nových osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel so spaľovacími motormi po roku 2035. Breton argumentoval, že zákaz ohrozí konkurencieschopnosť európskeho priemyslu.

EURACTIV sa pýtal na možnosť využitia syntetických palív (niekedy nazývané aj e-palivá), ktoré vznikajú reakciou vodíka a oxidu uhličitého a môžu sa použiť aj v existujúcich spaľovacích motoroch.

„Myslím, že by sme mali byť veľmi opatrní a mali by sme zabezpečiť, aby sa e-palivá využili tam, kde ich naozaj potrebujeme. To je najmä letecký sektor. Nemali by sme ich používať v cestnej doprave,” skonštatoval Timmermans.

Priemysel návrh víta

Stredopravicová Európska ľudová strana (EPP) bola hlasným odporcom zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Navrhované ciele pre ťažké nákladné vozidlá však privítala.

„Návrh nových emisných štandardov pre ťažké nákladné vozidlá konečne ustupuje od ideológie zákazov. Sociálnodemokratický podpredseda Európskej komisie očividne so svojou predstavou nepochodil,” skonštatoval europoslanec a podpredseda parlamentného výboru pre dopravu a cestovný ruch (TRAN) Jens Gieseke.

Je to úspech pre všetkých, čo za uplynulé mesiace robili kampane za technologickú otvorenosť,” dodal.

Obchodná asociácia CLEPA združujúca dodávateľov pre automobilový priemysel v podobnom duchu Európsku komisiu pochválila za umožnenie „technologickej rôznorodosti”. Združenie však kritizovalo strednodobé ciele, ktoré označilo za príliš ambiciózne.

Oceňujeme zachovanie technologickej rôznorodosti tým, že návrh neobsahuje dátum zákazu predaja, zvýšenie cieľov pre roky 2030 a 2035 však bude veľmi náročné,” vysvetlil generálny tajomník CLEPA Benjamin Krieger. „Len pred štyrmi rokmi bol stanovený cieľ na rok 2030. Už ten bol ambiciózny a mali sme sa ho držať,” dodal.

Sigrid de Vries, generálna tajomníčka združenia výrobcov vozidiel ACEA, vyzvala Úniu, aby v reakcii na nové ciele zvýšila počet nabíjacích miest v celom bloku.

Vzhľadom na to, že dnes takmer úplne chýbajú nabíjacie stanice vhodné pre nákladné vozidlá, je pred nami obrovská výzva,” povedala. „Obávame sa, že výrobcovia vozidiel budú čeliť vysokým sankciám, ak ostatné zainteresované strany nesplnia svoju úlohu – najmä vzhľadom na nízku úroveň ambícií členských štátov pri rozvoji infraštruktúry pre alternatívne palivá,” vysvetlila.

Aktivisti zrušenie zákazu odmietajú

Mimovládna environmentálna skupina Transport & Environment (T&E) sa k návrhu vyjadrila veľmi kriticky. Zákon by v tejto podobe podľa nej znemožnil uhlíkovej neutrality. Transport & Environment presadzoval ukončenie predaja nových fosílnych kamiónov od roku 2035.

Fedor Unterlohner, manažér pre nákladnú dopravu v T&E, uviedol, že chýbajúci dátum konca kamiónov so spaľovacími motormi je „zbabelým ústupkom výrobcom nákladných vozidiel”.

„Bez prísnejších cieľov od roku 2030 bude na našich cestách ešte niekoľko desaťročí jazdiť prebytok nákladných vozidiel s naftovým motorom, ktoré znečisťujú životné prostredie,” dodal.

O návrhu zákona bude teraz rokovať Európsky parlament a členské štáty. Po tom, čo si schvália svoje pozície, budú nasledovať spoločné rokovania v rámci trialógu.

zdroj: euractiv.sk