Veľa cestovania, ešte viac starostí

Okrem získania vodičského preukazu C+E, potrebujete úspešne absolvovať aj psychologické vyšetrenie, školenia, zdravotné prehliadky a karta vodiča. Celkovo sa investícia na získanie vodičského oprávnenia môže vyšplhať až na pár tisíc eur a 3 - 6 mesiacov vašeho času. Zaplatením a získaním vodičského to nie je všetko. Pre mnohých zamestnávateľov, ale aj kvôli sebe a svojej bezpečnosti potrebujete mať skúsenosti. „Zaúčanie trvá veľmi dlho a veľa začiatočníkov to nezvládne. Jednoducho povedané, boja sa toho. Práca na silo cisternách je špecifická v tom, že v rámci Českej republiky vážia súpravy až 48 ton. Šoférovať takúto súpravu vyžaduje mať skúsenosti.“ Z vlastnej praxe sa vyjadril Ondřej Stöhr konateľ spoločnosti Conti-RSC.

Precestovať môžete doslova celú Európu, uvidíte veľa pekných miest, hneď po tom čo si vystojíte nekonečnú kolónu kamiónov, na niektorých hraniciach. Za druhé budete tráviť drvivú väčšinu času v kabíne. To môže byť aj niekoľko týždňov. Či už budete jazdiť po Európe alebo len v rámci krajiny, stále tu bude stres, že šoférujete kolos, ktorý môže mať až takmer 50 ton, a ten treba správne ovládať a správne riešiť krízové situácie. A verte, sú na zvládnutie oveľa náročnejšie ako pri osobnom aute. To znamená že musíte byt neustále v strehu a veľmi dobre predvídať čo urobí šofér pred vami.  A pripravte sa nato, že nie každý k vám bude ohľaduplný, lebo jazdite pomalšie ako ostatné vozidlá. Najlepším priateľom a nepriateľom zároveň he deväťdesiatka, ktorú musíte dodržiavať.

Moderný kamión ako garsónka na kolesách?

Okrem toho, že budete tráviť za volantom maximálne 9 hodín denne, čo je limit v celej EÚ, v kabíne budete tráviť aj voľný čas. Či už spánok, alebo bdelý oddych - napríklad sledovanie filmov, hranie hernej konzoly či notebook. Samozrejme predtým si budete musieť nájsť miesto na státie. A už to je niekedy veľký problém. Lebo ich nie je všade dostatok. Určite by vo výbave nemala chýbať chladnička, varič/mikrovlnka a ešte rýchlovarná kanvica. Teoreticky, okrem toalety a tankovania by ste ani nemuseli vystúpiť, ale to by asi každému po čase začalo liezť na nervy.

Mimoriadne dôležitá je posteľ. Veď kto by sa nechcel po 9 hodinovej šichte poriadne vyspať. Veď na ďalší deň treba znova ťahať dva krát 4,5 hodiny. To nie je všetko. V niektorých krajinách, nie len že budete mať problém zaparkovať na noc, no môžu na vás číhať aj zlodeji. Tí sa snažia počas noci vykradnúť kabínu. Videl som pár šikovných zabezpečovacích riešení, ktoré medzi sebou kamionisti zdieľajú. Napríklad zabezpečenie dverí pomocou bezpečnostných pásov, ktoré omotáte okolo rukoväte dverí a zapnete ich, tým pádom sa z vonku dvere neotvoria ľahko a spôsobený hluk vás prebudí. Áno, všetko tu uvedené je len časť nástrah, ktoré na vodiča kamiónu striehnu. Niet divu, že ich je stále menej. No nákladná doprava je doslova krvou ekonomiky. A pre mnohých môže byť motivujúca a srdcová záležitosť. Ako píšem na úvod. Zďaleka to nie je práca pre každého, ale zvládnu ju aj ženy.