Mýtny systém

Ako všetci viete, prevádzkovateľom mýta je Skytoll. Ten Skytoll, ktorého pozadie je viac než dekádu od podpisu zmluvy nejasné. Ten SkyToll, ktorý vyhral tender s najdrahšou ponukou. Ten Skytoll, ktorý viac ako 60% vybraných peňazí vyberie pre seba! Takže aj ste vy prostredníctvom dopravy v cenách zaplatili dajme tomu 1 miliardu na mýte. Cca 60% z toho si necháva Skytoll. Takže ste sa poskladali "na kávu" súkromnej firme. Zvyšných 40% ide Národnej Diaľničnej Spoločnosti. No NDS dá len cca 10% z toho do ciest a diaľnic. Zhrnutie: My všetci zaplatíme tisíc miliónov eur, ale do ciest ide len 40 miliónov. Na toto upozorňovali dopravcovia štrajkom UNAS-u v roku 2010 aj v roku 2020. Ako to dopadlo? UNAS a jeho dopravcovia štrajkovali. A bývalá vláda uzavrela dohodu s Česmadom. S tým Česmadom, ktorému mýto de facto nevadí. A vlastne ani neštrajkoval. Ale o tom možno neskôr.

Skytollu končí zmluva 1.1.2023

Na to, aby mohol byť ustanovený nový prevádzkovateľ mýta, by muselo byť ukončené verejné obstarávanie. Problém je, že na to treba 15 mesiacov pred uvedením nové systému do prevádzky. A to už sa už "nestihlo". Ministerstvo dopravy pod vedením Andreja Doležala (SMER-RODINA) totiž mýtny tender nemá ukončený. Áno, aj pre námietky iných uchádzačov. Napríklad "taliani" a "rakušáci" namietajú, že nie sú schopní pri terajšej celosvetovej kríze s čipmi, dodať mýtne jednotky. A to je pochopiteľné. Skytoll teda získava obrovskú výhodu. On mýtne jednotky má. Žeby sa to zas celé "šilo na mieru" Skytoll-u?

Štát bude mať s mýtom len niekoľko možností

I.) Dohodnúť sa na odkúpení zastaralého systému Skytollu. Ale to nie je riešenie, keďže by to potrebovalo NEZNÁME MNOŽSTVO FINANCIÍ. Viete prečo? Lebo Ministerstvo dopravy netuší, akú hodnotu zariadenie, ktoré Skytoll prevádzkuje vlastne má. Objednali si jeho audit, ale výsledky sú neznáme, pretože Skytoll nedodal podklady! Rokovať o kúpe niečoho, čo nemá zrejmú cenu, nemá zmysel. 

II.) Predĺžiť zmluvu so Skytoll-om? To sa dá, ale prečo platiť ďalšie peniaze firme, ktorá nás už dekádu oberá o také peniaze? (Verím, že aj táto možnosť bude v hre časom).

III.) Vypnúť mýtny systém. Asi najlepšia voľba. Predaj diaľničných známok prevádzkuje NDS. Systém je. Problém je, že EÚ chce, aby kamióny platili za reálne odjazdené kilometre. Pravdepodobne by sme teda museli požiadať o "výnimku" kým sa neukončí výberové konanie. A NDS by predávala diaľničné známky do doby, kedy by nebolo ukončené verejné obstarávanie a známy nový (alebo staronový) prevádzkovateľ mýta.

Druhý dôvod na štrajky - Koronakríza bez pomoci

Po celé trvanie koronakrízy Ministerstvo dopravy pod vedením nominanta SME-RODINA absolútne kašle na pomoc dopravcom. Všetkým dopravcom. Autobusáci dostali drobné v prvej várke, aby im lízingové spoločnosti nepobrali autobusy. Všimnite si, že keď pred nedávnom autobusy zas blokovali Bratislavu spanilou jazdou, bol to práve Boris Kollár, ktorý ich doviedol k svojmu nominantovi, Ministrovi Doležalovi a "zachraňoval ich".

Nie, nezachraňoval. Len hasil to, že jeho rezort na pomoc dopravcom kašle. Kamioňáci už dva roky pravidelne pijú kávu na Ministerstve dopravy, Ministerstve financií a Ministerstve hospodárstva. Chceli napríklad zľavu na spotrebnej dani. A zatiaľ dostali len kávu a minerálku. 

Že napríklad taký dopravca v Taliansku má vratku spotrebnej dane 200 euro za 1000 litrov? U nás sa rokuje o vratke 38 euro za 1000 litrov. A ani to neprechádza. Česmad vratku nechce, chce nezdaňovať vreckové. Prečo? Jednoduché. Najväčší hráči z Česmadu po Slovensku nejazdia. Kašlú na to, koľko je mýto a aká je spotrebná daň na Slovensku. Im treba zmeniť zdaňovanie vreckového, aby sa ušetrilo na vodičoch, alebo aby vodiči mali pocit, že im "pridali".

Medzinárodná preprava osôb a taxi? Tých sa zľava na cestnej dani na prípojné vozidlá netýka. Tí nedostali ABSOLÚTNE NIČ. Takže zatiaľ čo napríklad môj holandský kolega v taxíku dostal 4 000 euro/vozidlo na začiatku minulého roka, aby mu štát vykryl to, že ho odstavili, ja nedostanem nič.

Čo to spôsobuje? Takmer 70% firiem v čiernote. Vadí vám, že pri nehode pri Nitrici zostalo 7 rodín bez odškodnenia? Kto ich mal odškodniť? Vdova po vodičovi tvrdí, že vodič pracoval pre Rakúšana. On tvrdí, že dopravcom bol nebohý vodič, aj keď on určoval koho a kedy povezie. A vodič? Ten jazdil na živnosť známu ako "vedenie cudzieho motorového vozidla" teda bez platnej koncesie taxi. Na českom aute, pre rakúsku firmu... Že guláš? Áno je. Ale tých gulášov bude ešte habadej. Stačí ďalšia nehoda ďalšieho nelegálneho dopravcu.

Ak do súčtu dôvodov vezmeme fakt, že aj vodiči sú na zamestnávateľov naštvaní. Tých zamestnávateľov dohnal Boris Kollár a jeho ministerstvo dopravy do kúta. A čo urobí každý, keď je v kúte a je ohrozený? Začne hrýzť!

Majitelia dopravných firiem nemajú inú možnosť ako ísť do ulíc, teda na hranice. Dva roky popíjania kávy na ministerstve stačilo! Z mýtom sa nerobí nič, spotrebná daň je vo hviezdach, priama pomoc žiadna. Vodiči (napríklad taxi alebo autobusov) pozerajú na zamestnávateľov ako zamestnanci gastro sektoru. Nevedia, do kedy budú mať prácu, či sa o ňu majú vôbec uchádzať a ako to bude pri ďalších obmedzeniach. Vodiči kamiónov starnú a vyhárajú. Žiadna koncepcia ako nájsť nových. Žiadna pomoc pri výchove. Akurát výpalnícke pokuty a šikana. (Napríklad za to, že sa vám vytrasie mýtna jednotka).

Na Ministerstve dopravy netušia čo znamená byť slovenský dopravca

Netušia ani to, že by toho dopravcu mali chrániť ako oko v hlave. Prvá vlna korony, kedy sa ukázalo, ako je svet závislý na cestnej doprave im nedala dosť dobrý feed back na uvedomenie si krehkosti. Netušia ani to, čo všetko musí dopravca urobiť, aby si vychoval šoféra. Netušia čo znamená vedieť motivovať zamestnanca. Veď nemotivujú ani zamestnávateľa! Náklady rapídne stúpajú. Nervozita zamestnacov tiež. Ministerstvo dopravy sa svojím konaním rozhodlo, že si zahrá ruskú ruletu. Len si neuvedomuje, že pri hlave nemá bubienkový revolver a teda aspoň akú takú šancu na to, že je komora prázdna. Tu na hlavu mieri obtiahnutý samopal.

Bude to práve Ministerstvo dopravy, pod gesciou Borisa Kollára, ktoré vytiahne kamioňákov na hranice. A verím, že práve Boris nebude ten, kto sa tam ukáže ako prvý, ako záchranca sveta a spasiteľ dopravy. Pretože to jeho ministerstvo je príčinou týchto štrajkov. Kedy? Už čoskoro na našich hraniciach a križovatkách.

Akurát že teraz sa ku kamiňákom pridajú aj taxikári, autobusáci, poľnohospodári. Lebo si uvedomujú jedno. Ak si pre to nepôjdu, nedostanú nič. Zahnali ich do kúta a budú hrýzť. Ak vedia dostávať podporu neznáme schránkové firmy, tak si ju zaslúžia aj autobusy, kamióny, taxi a traktory, ktoré sú reálne na našich cestách a poliach a sedia v nich vodiči z mäsa a kostí.