Elektrifikácia vozového parku je dnes jednou z priorít európskej politiky. Dôvodov je viac, asi najvýznamnejšími sú však menšia závislosť EÚ na rope potrebnej pre mobilitu a samozrejme aj čistejšie ovzdušie a menej emisií produkovaných pri výrobe energie potrebnej na dopravu. Či už leteckú, lodnú, ale najmä osobnú a nákladnú. Je to komplexný proces, súčasťou korého je aj podpora predaja elektrických áut a ich postupné pretláčanie do firemných parkov jednotlivých spoločností. Dnes je už zrejmé, že nie každému zákazníkovy elektrické firemné auto vyhovuje, no ako tvrdia odborníci, stále je tu mnoho potenciálnych klientov, ktorým by urobila napríklad elektrická kuriérska dodávka omnoho lepšiu a lacnejšiu službu, ako rovnaká dodávka poháňaná klasickým spaľovacím motorom. A prekážkou pritom nie je ani jej vyššia obstarávacia cena.
Už po troch rokoch späť
"Elektrické autá majú výrazne nižšie prevádzkové náklady. Dnes už je skoro jedno, aký je rozdiel v obstarávacej cene, pretože využívanie elektromobilu je masívne lacnejšie ako pri dieselovom aute. Dôležité je ale nájsť správne uplatnenie. Napríklad elektrododávka v bežnom kuriérskom použití, ktorej nákupná cena môže byť o 17-tisíc eur vyššia, tento rozdiel v cene preplatí na úsporách za tri roky. Ak ju teda firma dokáže používať desať rokov, pričom bežná doba používania býva 14 až 15 rokov, úspory sa znásobujú," hovorí Peter Hofierka, generálny riaditeľ spoločnosti Voltia. Upozorňuje, že problém nie je ani s nedostatočnou verejnou nabíjacou infraštruktúrou. "Z tých 10-tisíc vozidiel, ktoré sme už elektrifikovali, iba menej ako päť percent využíva na nabíjanie verejnú infraštruktúru. Zvyšných 95 percent má vyriešené domáce alebo firemné nabíjanie. Nie je to len lokálna výnimka, aj keď sa pozrieme na štatistiky, menej ako 10 percent celkovej energie do elektrických áut preteká cez verejnú infraštruktúru. Pri takejto miere využívania je rozhodne dostatočná, ľudia ju len nevidia. Pritom dnes je už prakticky na každom rohu nabíjačka a na Slovensku dokonca máme oveľa viac nabíjačiek na jeden registrovaný elektromobil ako v iných európskych krajinách," pokračuje Hofierka. Ďalej dodáva, že až 30 % vozových parkov sledovaných spoločností sa dá dnes elektrifikovať za rovnakú, alebo dokonca nižšiu cenu ako majú dnes pri použití úžitkových áut so spaľovacími motormi. A rovnako to vraj platí aj pre autá nižšej, aj vyššej a luxusnejšej kategórie. Zároveň však dodáva, že treba sledovať trendy, pretože v oblasti elektrických pohonov je vývoj omnoho rýchlejší ako pri konvenčných motoroch. Často sa preto stáva, že predajca svoje elektrické auto prezentuje ako to najmodernejšie, no technológie mohli medzičasom výrazne poskočiť a pri konkurencii, ktorá je na oko drahšia, môže zákazník v konečnom dôsledku ušetriť výrazne viac.
zdroj: Euractiv