Elektrifikácia hromadnej dopravy v mestách napreduje míľovými krokmi, pričom najviac sa dotýka práve autobusovej dopravy. Elektrické autobusy sú pružné, tiché, nenáročné na servis a obsluhu a v neposlednom rade neprodukujú žiadne lokálne emisie, čo je v husto obývaných centrách miest vítaný aspekt. Spolu s nárastom počtu elektrických autobusov v uliciach rastie aj počet nabíjacích miest v autobusových depách. Ďalšia nabíjacia stanica „na kľúč“ vznikla v Štuttgarte, ktorý si dal za cieľ do roku 2027 používať na všetkých pravidelných autobusových linkách výlučne elektrické autobusy.
Na začiatku septembra 2025 uvedli v Štuttgarte do prevádzky nabíjaciu stanicu spoločnosti Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB) na autobusovej stanici Stuttgart-Möhringen. d Hermann. Celý nabíjací systém s 28 nabíjacími bodmi a nabíjacím výkonom 180 kW nainštalovala spoločnosť Daimler Buses ako generálny dodávateľ. Implementácia na kľúč so všetkými remeslami z jedného zdroja prebehla v úzkej spolupráci s odborníkmi zo spoločnosti Daimler Buses Solutions GmbH a ich partnermi, spoločnosťami Omexom a Power Electronics. „Výstavba nabíjacej infraštruktúry pre SSB v bezprostrednej blízkosti sídla našej spoločnosti v Stuttgarte-Möhringene je pre nás niečo výnimočné. S naším kompletným balíkom nabíjacích staníc, elektrických autobusov a služieb podporujeme SSB v rozvoji elektrifikácie miestnej verejnej dopravy v našom metropolitnom regióne a stávame sa tak vzorom pre prevádzkovateľov verejnej dopravy v mnohých ďalších mestách,“ povedal Till Oberwörder, generálny riaditeľ spoločnosti Daimler Buses. „Hlavné mesto štátu Stuttgart si stanovilo cieľ používať do roku 2027 elektrické autobusy na všetkých pravidelných autobusových linkách v centre mesta. Pre SSB je prechod na lokálne autobusy bez emisií CO2 najväčšou transformáciou za takmer sto rokov pravidelnej autobusovej dopravy v Stuttgarte,“ zdôraznil Thomas Moser, predseda predstavenstva a technickej rady SSB. „To, čo môžeme spoločne dosiahnuť výmenou približne 80 dieselových autobusov prostredníctvom obstarania nových elektrických autobusov, vrátane nabíjacej infraštruktúry, z hľadiska výhod a priaznivého imidžu budúcej „zelenej“ verejnej dopravy, vysiela jasný signál," dodal Moser.
28 autobusov naraz
Na 28 nabíjacích staniciach nainštalovaných v depe Stuttgart-Möhringen je možné cez noc súčasne nabíjať až 28 elektrických autobusov SSB. Ďalšie autobusy je možné nabíjať aj počas dňa. Proces nabíjania prebieha prostredníctvom integrovaných pantografov namontovaných na ráme nabíjacieho systému, ktoré sa spustia do polohy, aby sa dotkli nabíjacích koľajníc na strechách autobusov, v procese nabíjania známom ako „panto down“. Pri nabíjacom napätí až 720 voltov sa prenáša nabíjací výkon až 180 kW. Napríklad vo flotile SSB má sedem vysokonapäťových trakčných batérií kĺbových autobusov Mercedes-Benz eCitaro G celkovú kapacitu až 686 kWh. Autobusy Mercedes-Benz eCitaro G s palivovými článkami sú vybavené štyrmi vysokonapäťovými batériovými blokmi NMC3 s celkovou energetickou kapacitou 392 kWh a šiestimi vodíkovými nádržami s celkovou kapacitou 30 kilogramov H2. To umožňuje každému elektrickému autobusu prejsť až 200 kilometrov bez dobíjania. Vďaka riadeniu záťaže prostredníctvom systému riadenia záťaže má SSB maximálnu flexibilitu pri odpájaní vozidiel, ale zároveň si zachováva maximálnu účinnosť vďaka riadeniu záťaže.
Až do uvedenia nabíjacej infraštruktúry na kľúč do prevádzky v depe SSB v Stuttgart-Möhringene zahŕňali služby spoločnosti Daimler Buses nielen inštaláciu nabíjacieho hardvéru, ale aj kompletné oceľové práce, kompletnú elektrickú inštaláciu a inštaláciu systému riadenia nabíjania Sinos. Okrem toho bola uzatvorená zmluva o servise a údržbe na tri roky, ktorá zahŕňa nepretržitú horúcu linku so servisom na mieste, všetky náhradné diely a každoročnú údržbu a kontrolu elektrickej bezpečnosti v súlade s platnými zákonmi a predpismi Nemeckého sociálneho úrazového poistenia (DGUV) pre všetky pantografy, nabíjacie systémy a nabíjačky. Ako generálny dodávateľ dodáva spoločnosť Daimler Buses všetky komponenty celého balíka služieb z jedného zdroja. Jednotlivé vypínacie moduly fungujú úplne autonómne. Riadenie nabíjania vytvára optimálny profil nabíjania pre každé vozidlo a je možné ho prevádzkovať cloudovo aj lokálne. V autobusovej stanici SSB v Stuttgart-Gaisburgu spoločnosť Daimler Buses v súčasnosti buduje ďalší nabíjací systém s 37 nabíjacími bodmi, z ktorých 33 je určených na nabíjanie pomocou invertovaných pantografov a 4 na nabíjanie cez zásuvku CCS2. Prvá etapa výstavby nabíjacieho systému v Gaisburgu by sa mala začať koncom jesene 2025. Po dokončení bude SSB schopný cez noc nabíjať celkovo 65 autobusov. Okrem nabíjacej infraštruktúry v autobusových staniciach sa plánuje aj výstavba medziľahlých nabíjacích staníc pozdĺž jednotlivých vnútromestských liniek.
zdroj: Daimler Truck