Elektrifikácia autobusovej dopravy napreduje rýchlejšie, než je to pri diaľkovej kamiónovej preprave. Vysvetlenie je však logické, menšie prejazdy, autobusové linky majú svoje definované trasy a presný časový harmonogram dovoľujúci načasovanie potrebného nabíjania trakčných batérií. Výrobcovia autobusov preto idú zákazníkom naproti a pripravujú stále nové a dokonalejšie modely. Mercedes-Benz najnovšie predstavil model eCitaro, ktorým dokáže pokryť široké potreby svojich súčasných, aj budúcich zákazníkov. Tým však dokáže ponúknuť viac, než len samotné elektrické autobusy.
Autobusy s nabíjačkami v cene
Spoločnosť Daimler Buses dodala desať elektrických mestských autobusov Mercedes-Benz eCitaro s dĺžkou 12 metrov spoločnosti Stadtwerke Bonn (Mestské podniky v Bonne – SWB). Okrem toho však aj celú stacionárnu nabíjaciu infraštruktúru s desiatimi nabíjacími bodmi. Spoločnosť Daimler Buses ju vytvorila v spolupráci so svojou dcérskou spoločnosťou Daimler Buses Solutions GmbH na kľúč. Kompletnú infraštruktúru pre rýchle nabíjanie v depe vybudovali vo vonkajších priestoroch depa SWB vo Friesdorfe. Spoločnosť Daimler Buses prevzala celkovú zodpovednosť za všetky plánovacie a stavebné práce v rámci tohto projektu postupného prechodu autobusovej prevádzky verejnej dopravy v Bonne na elektrické autobusy. Tieto práce siahali od všetkých stavebných prác a kladenia káblov až po elektroinštalácie a zriadenie nabíjacích staníc s celkovým počtom desiatich nabíjacích bodov.
Nabíjacia stanica pozostáva z dvoch nabíjacích bodov s nabíjaním cez zásuvku CCS2, ktoré zásobujú autobusy eCitaro elektrickou energiou prostredníctvom nabíjacieho ramena. K dispozícii je však aj osem nabíjacích staníc s pantografmi ako stacionárny systém, v ktorom sú pantografy namontované na oceľovom traverze ako káblový most. Pri nabíjaní sa pantografy spustia na nabíjacie lišty nainštalované na strechách autobusov („panto-down“). Osem nabíjacích staníc je nainštalovaných na dvoch susediacich autobusových pruhoch, z ktorých každý má štyri autobusy za sebou, ktoré je možné nabíjať súčasne. Oceľový traverz pre nabíjanie pantografmi je vybavený mobilnými betónovými základmi, takže je pomerne jednoduché presunúť konštrukciu na iné miesto a tam ju znova postaviť.
Desať nových elektrických autobusov eCitaro od spoločnosti SWB má trojicu vstupných dverí a nabíjacie lišty na streche autobusu, ktoré umožňujú nabíjanie pomocou pantografov namontovaných na nabíjacej stanici a sklápateľných na strechu vozidla. Na každom vozidle sa nachádza aj nabíjacia zásuvka vpravo nad prednou nápravou, pomocou ktorej je možné nabíjať aj cez zásuvku CCS2. Päť batériových blokov NMC3 s celkovým výkonom 490 kWh na elektrický autobus umožňuje dostatočne dlhý dojazd.
zdroj: Daimler Truck