Elektrické autobusy naberajú na význame a hoci sa teraz kormidlo svetovej politiky jemne vychyľuje smerom od bezhlavého preferovania elektromobility a jedinej alternatívy „bezemisnej“ dopravy, smer je už jasný a výrobcovia úžitkových vozidiel pokračujú vo vývojových prácach na elektrických projektoch bez prerušenia. Platí to aj pre spoločnosť Daimler Buses a jej nový elektrický autobus eIntouro. Aby ho však mohli prepravcovia nasadiť na linky naozaj na celom svete, výrobca ho musí podrobiť testom v tých najnehostinnejších podmienkach. Reč je najmä o zamrznutom severe.
Problém jazdy v zime je najmä udržiavanie optimálnej teploty pre všetkých cestujúcich.
Teplota v kabíne je kľúčová
Ako upozorňujú konštruktéri Daimler Buses, zákazníci aj cestujúci kladú na elektrické autobusy rovnaké nároky ako na konvenčné autobusy s naftovým pohonom. Najmä pokiaľ ide o komfort prepravy, nie sú ochotní robiť žiadne kompromisy. A práve v tom je pri testovaní odolnosti elektrických kamiónov a autobusov veľký rozdiel. Kým ťahač vykuruje len relatívne malú kabínu, autobus musí vyhrievač obrovský priestor a zabezpečiť, aby sa pri nástupe a výstupe cestujúcich strácalo z kabíny čo najmenej tepla. Zároveň je však extrémne dôležitá obmena vzduchu. „Aj preto sa robia podobné testy,“ hovoria inžinieri z Daimler Buses.
Mercedes-Benz eIntouro vychádza zo známeho vysokopodlažného autobusu Mercedes-Benz Intouro s naftovým pohonom, ale namiesto toho je vybavený batériovým elektrickým pohonom. Okrem eIntoura s dĺžkou 12,18 m bude k dispozícii aj eIntouro M s dĺžkou 13,09 m. To umožňuje varianty sedadiel od 50 do maximálne 63 miest.
Počas cesty do Fínska inžinieri preskúmali všetky funkcie a systémy dvoch elektrických autobusov eIntouro v praxi. Súčasťou úloh tímu bola napríklad aj koordinácia riadenia pohonu a modulu centrálneho pohonu, ako aj koordinácia radenia trojstupňovej prevodovky integrovanej do modulu centrálneho pohonu a optimalizácia riadenia bŕzd, v ktorej rozhodujúcu úlohu zohráva rekuperácia elektromotora pri veľkých mrazoch (znížená schopnosť nabíjania batérie pri rekuperačnom brzdení). Zároveň muselo eIntouro počas zimnej testovacej jazdy dokázať schopnosť diaľkovej jazdy, testovací inžinieri z Daimler Buses totiž previezli eIntouros 3000 kilometrov dlhú trasu z Neu-Ulmu do Fínska a späť na vlastných kolesách. Na dobíjanie využívali len verejne dostupnú nabíjaciu infraštruktúru. Schopnosť rýchlonabíjania akumulátorov umožnila krátke prestávky na nabíjanie a rýchle pokračovanie v ceste.
Na mieste v Rovaniemi venovali odborníci pozornosť správaniu batérií a elektrického pohonu eIntouro v nepriaznivých poveternostných podmienkach. Za týmto účelom skontrolovali okrem iného charakteristiky štartovania za studena, schopnosť nabíjania vysokonapäťového systému pri extrémne nízkych teplotách a ochranu komponentov pohonu, softvéru a rozhraní pred chladom. Okrem toho preverovali aj testované systémy tepelného a energetického manažmentu. Obe zabezpečujú, že batérie a hnacie ústrojenstvo, ako aj priestor pre cestujúcich a pracovisko vodiča sú udržiavané na správnej teplote, správne a energeticky efektívne aj pri nízkych teplotách. Súčasťou zimného testu boli aj početné testy jazdných a brzdných vlastností na povrchoch s rôznou priľnavosťou. Tieto testy sa okrem iného použili na koordináciu všetkých bezpečnostných systémov, ako sú ESP a ASR, a asistenčných systémov vodiča.
zdroj: Daimler Truck