Elektrickým autám sa dnes darí predovšetkým v Číne. Práve tá je považovaná za kolísku elektromobility a rovnako to platí v segmente osobných, aj úžitkových vozidiel. Konzultačná spoločnosť Sublime China Information (SCI) vydala vyhlásenie, v ktorom oznamuje, že podiel elektrických vozidiel na ich celkových predajoch dnes v Číne predstavuje až 25 %. Každé štvrté nové predané úžitkové vozidlo má elektrický pohon. Ako ďalej uvádza správa, najčastejšie ide o vozidlá využívané v uzavretých areáloch (povrchové bane, kameňolomy, prístavy, výrobné závody a pod.). Vysoký podiel elektrických nákladných áut so sebou prináša aj výrazný pokles spotreby nafty, až dve tretiny jej spotreby totiž generuje práve sektor nákladnej automobilovej dopravy.
Milióny ton ročne
Ako ďalej uvádza agentúra Reuters, obrovský nárast elektrických úžitkových vozidiel spôsobili predovšetkým vládne dotácie a lacná elektrická energia. Hoci sú tak naftové autá na vstupe lacnejšie, počas ich životného cyklu sa situácia obracia a prevádzka elektromobilu nakoniec vyjde prevádzkovateľov lacnejšie. V porovnaní s naftovým autom zníži elektrické úžitkové vozidlo celkové náklady asi o 15 %, zatiaľ čo auto na LNG približne o 10 %. V mierny neprospech áut na LNG hovoria aj rastúce ceny LNG. Producenti nákladných vozidiel v Číne dokonca tvrdia, že nákladné elektromobily majú ešte väčší potenciál rastu, než tie osobné. „Očakávame, že elektrické ťažké nákladné vozidlá budú tvoriť 70 % až 80 % nových predajov už v priebehu dvoch až troch rokov, a to vďaka nižším prevádzkovým nákladom a komplexnejšej nabíjacej infraštruktúre,“ povedal Zhaoting Yue, viceprezident spoločnosti SANY, druhého najväčšieho výrobcu úžitkových vozidiel v Číne. Konzultačná spoločnosť SCI uvádza, že zvýšený záujem o elektrické autá nakoniec spôsobí už v roku 2025 pokles spotreby nafty o celých 11,3 mil. ton ročne (približne 6,3 % celkovej spotreby nafty v hospodárstve). V roku 2026 sa očakáva ďalší pokles jej spotreby.
zdroj: Reuters