Elektrifikácia si postupne nachádza cesty aj do segmentov, v ktorých bola kedysi absolútne nemysliteľnou. Nie kvôli nevhodnosti samotných elektromotorov, ale z dôvodu malých dojazdov, či výdrží dostupných batérií. Aj táto oblasť sa však dynamicky vyvíja a naproti nej ide aj zlepšujúca sa nabíjacia infraštruktúra a nová chémia trakčných akumulátorov. Skrátka, dnes je technicky možné elektrifikovať prakticky akékoľvek odvetvie používajúce autá a stroje. Dokonca to v mnohých prípadoch začína dávať aj ekonomický zmysel. Po elektrike sa dnes už obzerá aj sektor stavebných strojov.

Mobilná nabíjačka má 5 ton a podvozok s výkonom 208 kW.

Myšlienka dobrá, ale ako ich nabijeme?

Stavebné stroje počas dňa najazdia málo kilometrov, no ich motory celý deň pracujú a natočia mnoho motohodín. O to dôležitejšie je, aby nestrácali čas prejazdami na základňu a zostávali na pracoviskách až do momentu finálnych prác. Ich elektrifikácia dáva význam, elektromotory sú odolnejšie, mechanicky jednoduchšie a nie sú tak citlivé na prašnosť vzduchu, ktorá je pri stavbách neraz extrémna. Problémom však je, ako ich nabíjať, keď inžinierske siete často ešte nie sú k dispozícii? Startup Dimaag prichádza s riešením, ktorým je terénna mobilná nabíjačka MWCS (Megawattový mobilný nabíjací systém). V podstate je to pojazdná batéria s kapacitou 295 kWh, ktorá je postavená na terénnom podvozku s pohonom 4x4 a výstupným výkonom trakčných elektromotorov 208  kW (283 k). Na každé koleso dokáže preniesť krútiaci moment až 2180 Nm a jeho maximálna rýchlosť je 35 km/h. Po stavenisku môže jazdiť buď pomocou diaľkového ovládania a operátora, alebo za príplatok aj pomocou autonómneho modulu bez potreby operátora. Pre lepšiu manévrovateľnosť má mobilná nabíjačka riadené všetky štyri kolesá. Výstup z konektora MCS poskytuje nabíjací výkon až 1 MW a prúd 1500 A. Celkové rozmery mobilnej nabíjačky sú 3700 x 1500 x 1400 mm a jej hmotnosť dosahuje 5000 kg. Startup Dimaag zároveň rozbehol spoluprácu so spoločnosťou Komatsu, pričom výsledkom ich úsilia má byť celý rad novej stavebnej elektrickej techniky.

zdroj: Dimaag