Výroba chladiarenských nadstavieb a návesov má v bývalom Československu dlhoročnú tradíciu. Pamätníci si ešte dnes určite spomenú na n.p. Orličan Choceň, ktorý bol svojho času jedným z najväčších štátnych exportérov a jeho výrobky prinášali do štátnej pokladne tak cenné peniaze. Menej známou skutočnosťou je, že až do roku 1959 boli hlavnou výrobnou náplňou podniku z Chocne lietadlá, najmä modely L-60 Brigadýr a L-40 Meta Sokol. Na konci 50. rokov však vtedajšia vláda rozhodla, že sa Orličan Choceň preorientuje na výrobu chladiarenských prepravníkov pre Sovietsky zväz. Vyššie záujmy boli skrátka vyššie záujmy a lietadlá museli ísť stranou.

Keď odberateľ určoval podmienky

Nie je žiadnym tajomstvom, že v časoch bývalého politického režimu bol najväčším, a v podstate bezodným, odberateľom väčšiny strojárenských výrobkov z Čiech a Slovenska práve Sovietsky zväz. Na východ od našich hraníc vtedy mizla väčšina výrobkov a ich zloženie, prípadne úroveň vývoja určovali práve požiadavky sovietskych odberateľov. A keď na východe vznikla potreba chladiarenských návesov, národný podnik Orličan Choceň zabezpečil ich výrobu. V roku 1965 tak uvádza na trh dnes už legendárny chladiarenský náves N 12 CH známy pod neskorším menom Alka. A šlo o prvotriednu celohliníkovú konštrukciu, ktorá návesu zabezpečila nízku pohotovostnú hmotnosť a užitočnú hmotnosť až 12 ton. Zaujal aj dizajnom, takže v roku 1966 získal na Medzinárodnom strojárenskom veľtrhu v Brne zlatú medailu. Práve náves Alka sa postaral o trvalý záujem zo strany sovietskych odberateľov, takže Orličan Choceň mal na najbližšie roky o odbyt postarané. Na ťahanie návesu bol optimalizovaný ťahač Škoda 706 RTTN. A nie je tajomstvom, že pri návrhu dizajnu návesu konštruktéri počítali s tým, že ich návesy budú ťahať spomínané Škody 706 RTTN. Týmto krokom chceli zároveň zabezpečiť odbyt aj pre podnik LIAZ.

Nástupcom Alky sa stal chladiarenský prepravník N 13 CH s ťahačom LIAZ 100.42. Ten sa vyznačoval modernejšími tvarmi, vyšším chladiacim výkonom a užitočnou hmotnosťou zvýšenou na 13 ton.     

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov