Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Základ je klasika

Na pohon nám slúžil dvojlitrový naftový motor (z produkcie Renault), ktorému sekundovala 6 stupňová manuálna prevodovka. Výkon 88 kW bol plne postačujúci. Prevodovka má pomerne krátku jednotku, takže pri potrebe prudšie sa rozbehnúť vám kolesá môžu prešmyknúť aj na suchej asfaltke. Keď však máte na palube nebožtíka a okolo auta sprievod, na plyn nedupete a krátka jednotka sa veľmi hodí, ak by toto auto malo byť sprevádzané peším sprievodom. Dnes sa to už často nerobí a oveľa vhodnejší ja na túto disciplínu automat. Ostatné prevodové stupne boli poskladané tak, že so 6-tkou vám pri 90-tke bude motor točiť asi 1600 ot./min., pri 5-ťke a 50 km/hod. to bude cca 1500 ot./min., keď hodíte 4-ku tak 2100 ot./min. Ak vyrazíte na rýchlostné cesty tak 100-ka znamená asi 1800 ot./min. a 110-tka vyženie otáčky na rovných 2000 ot./min.

Pri všetkých týchto rýchlostiach je Fiat Talento značne tichý, aj keď podotknem, že od stropného tapacíru sa občas predsa len ozvala slabučká rezonancia. V triede bežných dodávok so základnou výbavou však nejde o nič nezvyčajné. Čo sa týka jazdných vlastností, označil by som ich za štandardné s „gumových riadením“. Talento nebolo ani tvrdé, ani odskakujúce, skôr naopak. A primerané tomu sú aj brzdy, ktoré sa dajú poľahky dávkovať. V aute tohto druhu je to špeciálne potrebné a žiadané. Na cintorín sa chodí v kľude s gráciou, nie v strese štýlom plyn-brzda.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov


Kabína pre troch

Áno, do predu sa môžu posadiť okrem vodiča aj dvaja spolucestujúci. Tí majú pod výklopnými sedadlami aj odkladacie priestory na povinnú výbavu a menšie veci. No odkladacích priečinkov by tu mohlo byť viac. Výbava tu je na dnešné pomery a možnosti pomerne strohá. Plasty všade tvrdé, podlaha dobre chránená tvrdšími gumovými rohožami, sedačky mäkké, látkové. Vodič si pod pravý lakeť mohol sklopiť aj opierku, trochu subtilnú, ale funkčnú a výškovo nastaviteľnú. Sedadlo vodiča malo dostatočný rozsah nastavenia a k tomu nastaviteľný bol aj volant. Rádio bolo s jednoduchým 3 riadkovým displejom z tekutých kryštálov, na aký sme boli zvyknutí už z prvých kalkulačiek. Čo milo prekvapí, je množstvo jazykov do ktorých ste si ho mohli nastaviť, vrátane slovenčiny. Navyše, spárovanie mobilu nerobilo žiadne problémy. Je možné cez kábel aj bluetooth. Reproduktory v prednej časti boli od výroby dosť slabé, avšak v zadnej časti boli lepšie. Ale o tom neskôr. Pre mňa až trocha nečakane, bolo tu aj ovládanie rádia pod volantom. Jediné navyše, čo však takto prerobené vozidlá mávajú, bolo samostatné ovládanie klimatizácie vzadu s ukazovateľom teploty. To nás privádza k tomu najpodstatnejšiemu rozdielu a zároveň účelu na ktorý má tento Fiat Talento slúžiť...


Elegantná a špecifická nadstavba

Pohrebná nadstavba tohto vozidla v luxusnom prevedení, pochádza od spoločnosti AUTO-KLIMA Bratislava s.r.o. Navonok auto nezmenila. Len fialové fólie na „oknách“ by mohli niečo naznačovať. Po otvorení zadných alebo bočných dverí však každý spozná, že je všetko inak. Teda pre bežného človeka či šoféra dodávok. Táto nadstavba je určená na špecifické účely. My sme sa preto vybrali do Hlohovca do pohrebnej služby Schottert, aby nám pomohli vyskúšať špecialitku tejto dodávky. Nech sa na ňu pozrú tí, ktorí v pohrebníctve pracujú.

Na fotografiách môžete vidieť, že Auto-Impex s.r.o. má 30. výročie. V deň keď sme navštívili pohrebníctvo pána Tibora Schotterta, venoval sa tejto dôstojnej činnosti a ochrane piety tiež presne 30 rokov. Tým mu za ochotu a čas ktorý nám venoval, ako aj za jeho postrehy a pripomienky ďakujeme.

Aká je pohrebnícka nadstavba? Čo musí spĺňať?

Nutné minimá sú definované v zákone č. 131/2010 o pohrebníctve. Verte či nie, ale tento zákon o. i. upravuje aj to, že priestor musí byť vybavený chladiacim zariadením schopným dlhodobo udržať ložný priestor v teplote do 8 ºC. Bez ohľadu na vonkajšiu teplotu. Aj preto je veľmi vhodná biela farba pohrebného vozidla. V lete to dokáže urobiť ohromný rozdiel v nárokoch na chladenie kabíny. Páni z pohrebníctva rýchlym, skúseným pohľadom skonštatovali, že je tu všetko ako má byť. Ložný priestor je ľahko dezinfikovateľný (v peknom laminátovom prevedení, pripomínajúcom drevo palisander), bodovými a pásovými LED svetlami osvetlený a navyše so stereo ozvučením trojpásmovými reproduktormi zn. Blaupunkt. Ako sme sa dozvedeli, množstvo pozostalých si želá či už z vlastnej vôle, alebo ako plnenie posledných želaní, aby na poslednej ceste zosnulých zaznievali obľúbené melódie. Čiže áno, hrá sa nie len pozostalým, ale aj nebožtíkom.

Čo sa týka chladiaceho zariadenia od značky ALEX ORIGINAL, typ ACS, to bolo ukryté v spodnej časti za kabínovou prepážkou a nijako neprekážalo. O dostatočnom výkone nepochybujeme, avšak počas tých pár dní čo sme mali vozidlo k dispozícii bolo tak chladno, že nám ukazovateľ teploty umiestnený na ovládacej jednotke pod autorádiom indikoval bežne menej ako 6 ºC.

Zákon o pohrebníctve definuje aj to, že ložný priestor musí byť vybavený úchytkami potrebnými na upevnenie rakvy alebo transportného vaku. Na tieto účely tu bola inštalovaná masívna konštrukcia z antikoru, ktorá mohla poslúžiť pri prevoze aj dvoch rakví. Zároveň bola konštrukcia výškovo nastaviteľná v dvoch polohách a taktiež vysúvateľná v rozsahu asi 70 cm. Celé to fungovalo s pomocou lanovodov. Nakoľko bola konštrukcia naozaj masívna a teda asi aj niečo vydrží, ovládanie nebolo práve ľahké. Okrem sily to chce zrejme aj trocha cviku. Ak by bolo výsuvné zariadenie zaťažené oboma truhlami, pravdepodobne sa s ním už nebude dať výškovo manipulovať. Čo sa však výsuvu týka, ten by mal byť stále plne použiteľný.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Odkladacie priestory sú pod výsuvom aj po bokoch. Tie bočné sú navyše elegantne uzatvárateľné. Veľkosť úložných priestorov v ložnej časti je však skôr menšia, čo je konštrukčne dané rozmermi dodávky.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Špecifické auto pre špecifických klientov

Fiat Talento v tomto prevedení je určený vyslovene pre pohrebné služby. Z rýchleho pohľadu ide o luxusne prerobenú dodávku v ložnom priestore. Z pohľadu človeka ktorý bude dodávku obsluhovať a používať pri práci "hrobára" ide o jednoduchšie vozidlo s možnosťou prepravy naraz 2 truhiel. Ide o klasické vozidlo bez prehnaných technológií, ktoré dokáže obsluhovať každý bežný vodič. Jediné čo je na pohľad evidentne dodatočne prirobené je pomerne veľká a hranatá ovládacia jednotka chladenia v kabíne, ktorá nie veľmi dobre korešponduje s ostatnými skôr oblými tvarmi palubovky. Pri manipulácii s ložnou časťou si budete musieť vystačiť s manuálnym ovládaním. To je síce menej komfortné ako elektrické a občas budete musieť zabrať svalmi, avšak na druhej strane je to lacnejšie riešenie s minimalizáciou pravdepodobnosti, že sa vám niečo pokazí v tej najnevhodnejšej chvíli. Poznámka na záver. Nový Fiat Talento v tomto prevedení už u nás asi nezoženiete, pretože ho v tomto roku nahradí úplne nové Scudo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Fiat Talento VAN L2H1, 2,0 MTJ 120k E6D

Objem motora:

Maximálny výkon:

1997,0 cm3

88 kW/120 k

Maximálny krútiaci moment:

320 Nm

Maximálna rýchlosť:

- - - km/h

Počet miest na sedenie:

3

Maximálna prípustná hmotnosť:

3050 kg

Kombinovaná spotreba:

5,8 l/100km

Vonkajšie rozmery d x v x š:

5399 x 1971 x 1956 mm

Rázvor:

3498 mm

Rozmery pneumatík:

205/65 R16 C

Cena vozidla základná:

Cena s danou prestavbou:

21 100 € s DPH 

37 500 € s DPH