IFA W50 sa vyrábala vo východnej časti Nemeckej demokratickej republiky (NDR – čo bol náš ekvivalent skratky DDR) v mnohých verziách, ešte viac modifikácií však vznikalo u špecializovaných firiem. Podľa niektorých zdrojov ich existovalo viac než 70, samotní Nemci však priznávajú, že ak by sme započítali aj špecifické úpravy pre autá exportované do viac než 40 krajín, dostali by sme sa k číslu 240.
To okrem iného znamená, že v našej rozsiahlej galérii nájdete v skutočnosti len zlomok toho, čo skutočne existovalo a čiastočne existuje i dodnes. W50 bola bezkonkurenčne najrozšírenejším nákladným vozidlom bývalej NDR. V automobilke Industrieverband Fahrzeugbau (IFA) sa ich celkovo vyrobilo 571 789 kusov.
Takto vyzeral jeden z prvých predsériových prototypov z prvej polovice 60. rokov.
Mimochodom, W50 je skratka vytvorená z názvu mestečka Werdau neďaleko Cvikova, kde prebiehal vývoj tohto vozidla a číslovka je odkaz na nosnosť 50 (takzvaných) „dt“, teda deciton alebo tiež u nás používaných metrických centov či metrákov. Inak povedané, IFA bola navrhovaná tak, aby mala užitočnú hmotnosť päť ton.
Aby v tom bol trochu zmätok, pôvodná nosnosť prvých prototypov bola 45 metrákov, a aj preto niesli označenie W45. Hotové sériové vozidlo W50 však malo v skutočnosti užitočné zaťaženie 5200 kg a po prepracovaní pohonnej jednotky dokonca 5300 kg.
Zo začiatku auto poháňal kvapalinou chladený štvortaktný vznetový štvorvalec 4 KDV s objemom 6560 cm³ so vstrekovaním do vírivej predkomôrky. Motor bol schopný vyprodukovať maximálny výkon 81 kW/110 koní pri 2200 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment 392 newtonmetrov dostupných pri 1400 ot./min.
Už o dva roky po spustení produkcie však prichádza radikálna zmena. IFA W50 prechádza na novú pohonnú jednotku 4 VD 14,5/12-1 SRW s rovnakým objemom, ale nepriame vstrekovanie mení za mechanické priame. Trysky striekajú naftu do polguľovitých vybraní dien v piestoch, čo bol v NDR licenčne vyrábaný patent prevzatý od značky MAN, a aj preto sa mu hovorilo M-proces, z nemeckého „Mittenkugelverfahren“. Úprava zvýši výkon atmosférického agregátu na 92 kW/125 koní a s týmto si IFA W50 s drobnými úpravami vystačí až do konca produkcie v roku 1990.
Dodnes obľúbený nákladiak v niektorých končinách sveta
W50 mala v základe poháňanú len zadnú nápravu, ale existovala aj štvorkolka s označením W50 LA. Práve vďaka pohonu všetkých kolies a obratnosti na nespevnených cestách si získal tento pracant priazeň v rôznych kútoch sveta. Dôkazom je aj takmer neuveriteľný percentuálny podiel vývozu tohto vozidla, ktorý sa v 80. rokoch pohyboval okolo 70 percent z každoročnej produkcie. Že išlo o relatívne šikovný model, si môžete pozrieť v nižšie priloženom krátkom videu.
IFA je dodnes na niektorých miestach využívaným pomocníkom pri cestách na kratšie vzdialenosti, a to aj kvôli svojej slušne veľkej ložnej ploche. S celkovou dĺžkou len 5300 mm a rázvorom náprav len 3200 mm, ste sa s týmto autom dokázali zvrtnúť na mieste, kde by s tým dnes mohol mať problém aj džentlmen so svojim väčším SUV.
Ak by som mal čo najstručnejšie opísať dôvody úspechu tohto nákladného automobilu, povedal by som len jedno slovo – jednoduchosť. Pre toto vozidlo bola synonymom. Niekto by mohol sfleku odvrknúť, že aj tak nebolo z čoho vyberať, ale mám proti tomu námietku. Od ukončenia výroby prešlo už viac než tridsať rokov, vyrobili sa stovky iných a modernejších úžitkových vozidiel a predsa IFA aj dnes nájde svoje využitie. V obmedzenej forme, ale nájde.
A nebojím sa zopakovať, že je to práve vďaka jej jednoduchosti. Neraz aj po niekoľkých mesiacoch parkovania stačilo do tohto nezmara vložiť nabitú batériu, zapojiť ju, odklopiť kryt motorového priestoru, z miesta vodiča napumpovať naftu a hor sa opäť do práce.
Odpovedalo 132 ľudí