Obytnú Californiu dnes považujeme za tradičnú stálicu vo výrobnom programe automobilky Volkswagen a len málokto si vie predstaviť, že by v jej ponuke chýbala. Jej popularita je prakticky celosvetová a pravdou je, že pre Volkswagen predstavuje aj z marketingového hľadiska rovnaký kult ako napríklad cestovateľské enduro BMW R 1250 GS pre motocyklovú divíziu BMW. Na úplnom začiatku svojej histórie však predstavovala skôr ponuku pre skromnejších a čakalo sa, či sa na trhu vôbec uchytí.

My to urobíme lacnejšie

Pred tým, než sa v roku 1988 objavila na trhu prvá California postavená na základoch generácie VW T3, ponúkal Volkswagen vždy niekoľko kempovacích úprav svojich áut. Ich vývojom a výrobou sa však zaoberala spoločnosť Westfalia, zatiaľ čo automobilka dodávala podvozky. Prestavby Westfalie boli veľmi kvalitné a komplexné, ich problémom však bola vysoká cena, ktorú si mohlo dovoliť relatívne málo solventných zákazníkov. Vedenie automobilky však zatúžilo po návrate ku koreňom a chcelo ponúknuť aj niečo dostupnejšie a za rozumnejšiu cenu. V spolupráci s Westfaliou tak ponúkli „ekonomickejší“ obytný VW, dali mu pomenovanie California a v kombinácii s veľkosériovejšou produkciou stiahli jeho predajnú cenu na 39 900 DM. Automobilka tak zasadila semienko a možno ani sama netušila, akú úspešnú éru odštartovala.

Z generácie VW T4 našlo svojich zákazníkov až 39 000 Californií.

Novinku ponúkla v dvoch farebných kombináciách (biela a červená) a hneď v prvom roku produkcie predali díleri automobilky 5000 Californií. Po prvých trocho rokoch už svietilo v účtovníctve automobilky 22 000 predaných verzií California. Nebolo preto prekvapením, že sa Californie objavili aj v nasledujúcich generáciách Transporterov a ich výroba trvá dodnes. V súčasnosti už síce nepredstavuje to najlacnejšie na trhu, no je takým fenoménom, že VW plánuje jej zachovanie v ponuke aj po prechode na čisto elektrické pohony. Dnes však už v jej názve nenájdeme žiadne označenie Westfalia. Tá sa totiž dostala v roku 2001 do portfólia koncernu Daimler, takže automobilka vzala celý vývoj pod vlastné krídla a každá ďalšia California už bola výlučne produktom vlastného vývoja VW.

Typickým poznávacím prvkom Californie sa stal integrovaný strešný stan.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov