Stalo sa tak v roku 2019. Dnes, 6 rokov od zavedenia prvých tachografov vo verzii Smart, sme nútení sa ich zbaviť. Žeby neboli také inteligentné ako sa zdá?

 
V roku 2006 bola obrovská zmena pre vodičov v cestnej doprave, kedy papierové kotúče a analógové tachografy, vystriedali digitálne karty a tachografy v ich digitálnej verzii. To bolo rečí o tom ako sa bude všetko dodržiavať, už sa nebude dať nič robiť. Konečne všetci budú jazdiť podľa pravidiel. Celkom rýchlo sa prišlo na to, že digitálne zariadenie sa dá oklamať rovnako, ak nie lepšie ako to analógové. Výrobcovia tachografov počas 13 rokov ponúkli nové vylepšené verzie. S každou verziou prišlo niečo čo malo uľahčiť obsluhu vodičom a sťažiť manipulácie. A nebolo to presne naopak? 

Presne v polovici roka 2019 začali prichádzať na trh prvé tachografy s označením Smart

Výrobca Continental, vtedy ešte VDO, prišiel s verziou 4.0. Konkurencia Stoneridge na oplátku ponúkla už známu SE5000 s pomenovaním Connekt. Zaznamenávanie polôh u oboch značiek síce fungovalo, ale až so zavedením niektorých pravidiel Balíka mobility sme zistili, že nie až tak úplne automaticky. Od roku 2022 boli vodiči povinní zastaviť na hranici a zaznamenať miesto prechodu hranice. Príčinou tohto opatrenia bolo sprísnenie kabotážnych prepráv a kontrola ich dodržiavania.
 
Tachografy síce zaznamenali súradnice, ale až potom čo vodič s vozidlom zastal a krajinu zadal manuálne. Výrobcovia prišli s aktualizovanými verziami 4.0e u jedného a 8.0 G na strane druhej. Ale ani tieto verzie nezabezpečili, že vodič nemusel na hranici zastaviť. Z dôvodu chýbajúcich mapových podkladov nevedel tachograf miesto prechodu hranice zaznamenať automaticky bez zásahu vodiča. Veľa vodičov už vtedy hovorilo, že on to nezadáva, lebo už má nový tachograf a on zadávať nemusí. Pri prechode do inej krajiny mu na tachografe signalizovalo krajinu do ktorej vchádzal. To áno, len ak to vodič nepotvrdil, žiadna krajina sa do pamäte tachografu a na kartu vodiča neuložila. V skutočnosti teda, tachograf to nerobil a vodič zadávať musel.

V auguste roka 2023 začínajú prichádzať na trh tachografy Smart verzie 2

Tie už síce mapové podklady majú, ale chýba im autentifikácia polohy OSNMA. Ale keďže termíny na zavedenie boli neúprosné, výrobcovia tachografy pustili vonku aj bez toho. Vraj neskôr sa to vyrieši aktualizáciou softvéru. Kto to bude platiť? Asi najskôr ten kto to prevádzkuje, teda dopravca. Tak ako všetci dopravcovia museli zaplatiť do konca roka 2024 výmenu analógových a digitálnych tachografov prvej generácie na verziu SMART 2. Tak isto budú musieť do 20.8.2025 zaplatiť aj za výmenu tachografov SMART 1, vyrobených po roku 2019,  na verziu SMART2. A zhruba tisícka eur za jedno zariadenie nie je lacný špás. Ak má dopravca tých áut viac, výsledná suma sa šplhá veľmi hore.
Ani u tejto verzie sa to nezaobišlo bez komplikácii a postupne sa ukazujú problémy. Môžem spomenúť rozdiel v zaznamenávaní prechodov hraníc pri použití starých kariet G2V1 a nových G2V2, časté vyhadzovanie karty vodiča, vypadávanie GNSS signálu, vynechávanie záznamu rýchlosti na pár sekúnd, časový rozpor medzi GNSS a hodinami v tachografe, prípady náhodného zamrznutia systému GNSS, chyby softvéru modulu GNSS, poškodené certifikáty. To je len zlomok problémov. Anomália GNSS, Sabotáž zariadenia, Interná porucha GNSS, sú hlášky, ktoré sa na displejoch tachografov objavujú celkom často.
Napriek všetkému, dátum 20.8.2025 by si mala zapamätať väčšina dopravcov jazdiacich do zahraničia. Zostáva pár dní. Po tomto dátume už bude možné jazdiť za hranice Slovenska iba s tachografom verzie G2V2. Nie je podstatné či ide o jazdy pravidelné alebo len nejakú jednorázovku.
 

 Ak sa niekto spolieha, že bude nejaký odklad, tak verte, že nebude

Tak ako nebol ani pri výmene na konci roka 2024. Aj keď si to niektorí mysleli, že je. do konca februára. A tak si po Novom roku veselo upaľovali smer Nemecko, až kým neprišli na nemeckú hranicu. Tam kontrolóri veľmi rýchlo vodičovi vysvetlili, že žiadny odklad nie je. Odporúčanie Európskej komisie nepokutovať takýchto dopravcov, ale využiť 2 mesiace na akýsi zhovievavý prístup a preškolenie tých, ktorí tak neurobili, nie je odklad. A kontrolór to vyriešil po svojom. Pokutu nedal, ale vozidlo do Nemecka nepustil a vrátil ho do ČR. 

Ako vodič rozpozná či má správny tachograf?

Prvý spôsob je  skontrolovať kalibračný štítok. Je to pre vodiča najrýchlejší spôsob. Na kalibračnom štítku tachografu verzie G2V2, musí byť riadok Druh nákladu: tovar (pri nákladných autách), osoby (pri autobusoch). Pri starších verziach tachografov túto položku na kalibračnom štítku vodič nenájde  (pozri obrázok 1).
Druhý spôsob je vizuálny, pohľadom na tachograf. Tachograf CONTINENTAL (VDO) má v pravom hornom rohu, nad displejom symbol Bluetooth. ( pozri obrázok 2)
Tachograf Stoneridge však nemá žiadny symbol. Ale dá sa rozpoznať tak, že ak vodič vyberie tlačiareň, pod ňou je nálepka. Verzie G2V2 ju majú slabo oranžovú, ostatné verzie bielu. (pozri obrázok 3)

Tretím spôsobom je vytlačiť z pamäte tachografu technické údaje. Tam nájdeme všetky údaje o tachografe vo vozidle, vrátane záznamoch o kalibráciách. ( pozri obrázok 4).

Ak sa pozriem na starý telefón a porovnám ho s novým SMART, rozdiel je markantný. O televízore ani nevravím. Ak to isté urobím s tachografom? No, neviem.

Stále tie isté tlačidla, ten istý malý displej. Jasné, to čo bolo vnútri pred tým a teraz, sa asi porovnávať nedá. Ale vzhľadom mi ten SMART až taký SMART nepríde. Ak sa to spojí s problémami, ktoré uvádzam vyššie, rozmýšľam, či tieto inteligentné zariadenia vodičovi prácu uľahčujú, alebo naopak ešte viac komplikujú. Zdá sa mi, že s novými tachografmi si ešte užijeme. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť. Či sa naozaj môžu hrdiť prívlastkom SMART, teda slovom ako ho vnímame, je z môjho pohľadu zatiaľ otázne. Ale tak snáď sa to časom zlepší.

Podstatné je, že čas na povinnú výmenu sa kráti. Ostávajú posledné dni, kedy jeden SMART tachograf bude musieť byť nahradený iným SMART.