INSID – Inspekce silniční dopravy - nová organizácia určená na kontrolu nákladných vozidiel a autobusov
Vznik INSID je vyvrcholením niekoľkoročného úsilia. V roku 2003 vznikli mobilné expertné jednotky pod názvom Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD) ako štátna príspevková organizácia. Vtedy išlo prevažne o odbornú a technickú podporu dopravným úradom, ktoré začínali s kontrolami. Neskôr, keď už dopravné úrady, mali základ svojej činnosti, vo vedení správnych konaní voči dopravcom a pri kontrolách v prevádzkach dopravcov, Centrum služeb prenieslo odbornú a technickú podporu do radov Polície. Malo v radoch technikov STK či bezpečnostných poradcov ADR a pomerne slušné vybavenie na vykonávanie cestných kontrol.
V posledných 3 rokoch Centrum služeb vykonávalo štátny odborný dozor na základe poverenia Ministerstva dopravy. Tu prišlo k tomu, že síce mohli ako štátny odborný dozor vykonávať kontroly aj samostatne, ich pracovník však nemohol zastaviť vozidlo. O túto službu musel požiadať policajta. A tak nebolo nič nezvyčajné, že pri jednej kontrole bolo viac kontrolujúcich ako zastavených vozidiel. Policajti, ľudia z CSPSD a niekedy takisto úradník z krajského úradu – týmito slovami začína rozprávanie o vzniku INSID, Bc. Milan Špás, z oddelenia vzdelávania a metodiky ešte zatiaľ CSPSD, zodpovedný za vzdelávanie kontrolórov.
Bola taká zmena nutná? 20 rokov stačil CSPSD. Načo to meniť?
"Z dôvodov, ktoré boli povedané vyššie." Pokračuje p. Špás. INSID prinesie úplnú samostatnosť v kontrolách. Cieľ je väčšia efektivita kontrol a snaha, aby kontrolu jedného vozidla vykonal jeden kontrolór. Chceme využiť vybavenie a znalosti, ktoré Centrum služeb má. Polícia bude kontroly vykonávať aj naďalej, ale bude mať viac času na riešenie problémov v súvislosti s bezpečnosťou cestnej premávky. INSID sa bude sústrediť na doby jazdy a odpočinku, vedenie záznamov, tachografy, ADR nízko rýchlostné váženie vozidiel, technicky stav vozidiel, upevňovanie nákladu, kabotáž, vysielanie pracovníkov, podmienky prevádzkovania cestnej dopravy. Teda všetko to, čo majú na starosti podobné kontrolné orgány v iných európskych krajinách. Samozrejmosťou bude aj kontrola v prevádzkach dopravcov, teda nielen vozidiel na ceste. INSID je štátny úrad, spadajúci pod Ministerstvo dopravy, samostatný a nezávislý. Jeho zamestnanci sa riadia zákonom o štátnej službe, dostávajú teda právomoci ostatných pracovníkov v štátnej službe.
Aké vozidlá môžu pracovníci INSID zastaviť?
Kategória vozidla nie je pri kontrole zákonom obmedzená. Nie je nič nezvyčajné ak výbušniny alebo rádioaktívny materiál vezie aj osobné vozidlo, teda kategórie M1 alebo N1. INSID nebude vykonávať kontroly na alkohol či meranie rýchlosti, toto pole prenechávame policajtom. Rovnako aj priestupky ako telefonovanie za volantom či porušenia zákazu predchádzania.
V očiach vodičov sú kontrolóri často vyberačmi pokút. Máš priestupok, zaplať. Nemáš priestupok, nájdeme. Nezaplatíš, nejdeš.
Čo ak vodič má priestupok, odmietne zaplatiť?
Bude mať INSID zákonné prostriedky voči tomu, aby s vozidlom odišiel? Áno kontrolór môže vodičovi znemožniť pokračovať v jazde. Zákaz jazdy vychádza z viacerých zákonov. Pri prekročení doby jazdy a nedodržaní odpočinku, pri odmietnutí kontroly, pri prekročení hmotnosti alebo rozmerov vozidla, pri úniku nebezpečnej látky alebo nesplnenie ďalších podmienok pri prepravách ADR. Zabrániť vozidlu v jazde je možné technickými prostriedkami, odoslaním na strážené parkovisko, odobratím dokladov. V niektorých prípadoch dokonca odobratím EČV.
Aj bez kontroly alkoholu, rýchlosti, či telefonovania je toho dosť, čo kontrolór bude kontrolovať.
Koľko mobilných jednotiek bude operovať na území s rozlohou bez mála 80 000 štvorcových kilometrov? Celkovo bude 22. Ďalšie dve jednotky sú určené na meranie emisii a dve na mobilnú kontrolu technického stavu. Celkovo bude na cestnej a diaľničnej sieti ČR pôsobiť 26 vozidiel so špeciálnym označením, znakmi INSID, vybavené modrými majákmi, zariadením REDCR/DSRC, teda systémom na diaľkovú kontrolu tachografov. Celkovo 52 kontrolórov oblečených do nových uniforiem. Práve od systému diaľkovej kontroly si aj INSID, sľubuje efektívnejšie a cielenejšie zamerané kontroly. Kamera je umiestnená v zadnej časti vozidla, ako to je vidieť na obrázku.
Na záver mi nedalo sa opýtať vec, s ktorou sa stretáva v zahraničí viacero vodičov. Budú kontrolóri INSID mať snahu kontrolovať vodičov aj počas prestávky či odpočinku, ako to vidíme niekedy v zahraničí?
Pán Špás zareagoval podobne ako keď som sa ho to pýtal, keď som sa pred časom zúčastnil na jeho školení: Nééééé... toto nie je štandardný postup. Pokiaľ vodič čerpá prestávku, denný alebo skrátený týždenný odpočinok, nie je možné ho nútiť k súčinnosti s kontrolórom. Až prestávka alebo odpočinok skončí, následne potom je možné spraviť kontrolu.
V očiach vodičov sú kontrolóri často vyberačmi pokút. Máš priestupok, zaplať. Nemáš priestupok, nájdeme. Nezaplatíš, nejdeš.
Kontrolóri sú však taký istí ľudia ako vodiči. Robia si prácu, za ktorú sú platení. Tiež majú svoj osobný život, koníčky, blízkych, ktorí ich majú radi a ku ktorým sa po práci ponáhľajú. Skúsme sa na nich tak pozerať. Ako na ľudí, ktorých úlohou je sledovať predpisy, ktoré sa majú dodržiavať.
Ak si bude vodič vážiť kontrolóra a kontrolór vodiča, ani samotná kontrola nemusí byť strašiakom. Ale tá vzájomná úcta je vlastne dôležitá v každom medziľudskom vzťahu. Spomeňte si na to, keď sa pri dverách Vášho nákladného vozidla či autobusu objaví uniforma pracovníka INSID.
zdroj foto: Bc. Milan Špás
Ak si bude vodič vážiť kontrolóra a kontrolór vodiča, ani samotná kontrola nemusí byť strašiakom. Ale tá vzájomná úcta je vlastne dôležitá v každom medziľudskom vzťahu. Spomeňte si na to, keď sa pri dverách Vášho nákladného vozidla či autobusu objaví uniforma pracovníka INSID.
zdroj foto: Bc. Milan Špás