Hovorí vám niečo alfanumerická sekvencia A1-B5-A8-B7-A5-B2-A7-B10-A2-B3-A10-B6-A3-B4-A6-B9-A4-B1-A9-B8? Ak je vám blízka technika, tak ste určite pochopili, že ide o poradie zapaľovania dvadsaťvalcového naftového motora s usporiadaním do V. Primárna pohonná jednotka nového damperu Liebherr má uhol rozovretia valcov 90 stupňov, štvorventilovú techniku a objem 89,91 litra.

Aby ste si dokázali urobiť bližší obrázok o tom, o akom veľkom agregáte (s označením MTU 20V4000 C22) tu hovoríme, vedzte, že tento diesel má dĺžku 3,63 metra, šírku 1,45 metra a výšku 2,25 metra. Pritom váži takmer desať ton, presnejšie povedané 9865 kilogramov. Jeho maximálny výkon je 3700 koní pri 1900 otáčkach za minútu a ako je v tejto triede zvykom, nepoháňa kolesá priamo.

Liebherr T 274

Spaľovací motor roztáča generátory a vyprodukovaná elektrická energia sa následne prenáša na elektromotory integrované spoločne s planétovými redukčnými prevodovkami do nábojov zadných kolies. Liebherr tejto hybridnej technológii hovorí Litronic Plus AC a jeho súčasťou je tiež rekuperačný brzdový systém s výkonom 6120 koní, aby sa táto hračka s celkovou hmotnosťou 528 ton mohla bezpečne pohybovať aj v príkrych klesaniach.

Dve alternatívy

Ak máte z nejakého dôvodu pocit, že vyššie uvedená pohonná jednotka je pre vaše potreby zbytočne silná, Liebherr vám ponúkne aj slabšiu alternatívu v podobe šestnásťvalcového motora MTU 16V4000 C65, ktorá má „len“ 3264 koní pri 1900 otáčkach za minútu.

Liebherr T 274

Bez ohľadu na použitý agregát má T 274 k dispozícii nádrže na naftu s objemom 5351 litrov. Ak vás nebaví tankovať ich každé ráno kvôli snahe znížiť prevádzkové náklady a zároveň máte možnosť lacno nakupovať elektrickú energiu, Liebherr ponúka zaujímavý príplatkový paket s názvom Trolley Assist.

Firma vybaví vaše vozidlo sklopnými trolejovými zberačmi umiestnenými nad kabínou vodiča, ktoré z tohto hybridného nákladného auta urobia – samozrejme pod správne dimenzovaným elektrickým vedením – čistý elektromobil. Aká je úspora nákladov, Liebherr neuvádza. Predpokladáme ale, že vážne záleží len na tom, akú cenovku si dokážete vybaviť za jednu kilowatthodinu v miestnej elektrární či rozvodnej spoločnosti.

Liebherr T 274

Ako sme už naznačili vyššie, „dva-sedem-štvorka“ s hmotnosťou 223 ton a užitočným zaťažení 305 ton, vyplňuje medzeru medzi T 264 (zaťaženie 240 t) a T 284 (zaťaženie 363 t), konštrukčne má však bližšie k vrcholnému modelu. Novinka má s T 284 spoločný základný rám, tiež stojí na 63-palcových kolesách s pneumatikami 53/80 R63 a aj dizajnom sú si viac než podobné.

Kde má novší typ mierny náskok, je o niečo modernejšie pracovisko obsluhy. Vodič má k dispozícii kabínu, ktorá v mnohom pripomína interiér osobného automobilu. Nájdete tu sériovo dodávanú klimatizáciu s pretlakovým systémom kvôli eliminácii prieniku prachu, dotykový displej a dve plnohodnotné sedadlá, pričom to, ktoré je umiestnené za nastaviteľným stĺpikom riadenia, dostalo vzduchové odpruženie.

Liebherr T 274

Predné termické okno s centimetrovou hrúbkou dokáže podľa výrobcu odfiltrovať 99,5 percenta ultrafialového žiarenia a protihluková izolácia kabíny zabezpečuje, aby hlučnosť v interiéri neprekračovala hranicu 80 dB. Ešte lepšie budú odhlučnené vozidlá s paketom Sound Attenuation. Konštruktéri v ich prípade použili nižšie otáčky ventilátora, uzatvorili motorový priestor a namontovali zákazkové tlmiče výfuku, akurát nám Liebherr zabudol prezradiť, koľko decibelov tým ubrali.

A aby nová T 274 mohla skutočne všade, môžete si k nej objednať ešte dva ďalšie zaujímavé pakety. Ten prvý má názov High Altitude a upravuje vozidlo tak, aby mohlo bez straty výkonu pracovať aj v nadmorských výškach od 3500 do 5000 metrov nad morom. Druhý dostal meno Arctic a pripraví váš Liebherr na prácu aj pri teplotách mínus 40 stupňov Celzia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 13 obrázkov

zdroj: Liebherr