Embargo uvalené na režim prezidenta Lukašenka a tým pádom tiež na mnoho bieloruských spoločností, má pozoruhodnú dohru. Pamätáte sa, ako sme vás informovali o uvalení britských sankcií na stopercentne štátnu firmu BelAZ? 

Pripojil sa k nim aj koncern Rolls-Royce Holdings, ktorému patrí nemecké MTU Friedrichshafen. Výsledkom bolo kompletné zastavenie dodávok obrovských šestnásť a dvadsaťvalcových motorov pre niekoľko modelov bieloruských banských damperov, vrátane najväčšieho automobilu na svete, BelAZu 75710.

Rolls-Royce

To, čo pred niekoľkými mesiacmi pôsobilo na prvý pohľad ako strata pre obe strany, v tejto chvíli začína vo svetle nových udalostí vyzerať úplne inak. MTU síce stratilo spomínaným krokom významného odberateľa pohonných jednotiek, veľké banské dampery však začne vyvíjať jeho materský koncern, teda Rolls-Royce Holdings.

Obe firmy už stihli podpísali vzájomnú dohodu, takzvané memorandum o porozumení, ktoré sa týka budúceho hybridného stroja s významne zredukovanou spotrebou. Mala by byť až o tridsať percent nižšia a o rovnakú úroveň majú klesnúť aj emisie oxidu uhličitého, ktoré sú so spotrebou v priamej úmere.

Rolls-Royce

Riešením má byť downsizing a akumulátory

Ako to chcú konštruktéri dokázať? Asi viete, že banské dampery sú hybridy kombinujúce veľké naftové agregáty s generátormi a elektromotormi. Inak povedané, že vznetové jednotky nepoháňajú kolesá priamo, ale vyrábajú elektrickú energiu, ktorou následne roztáčajú kolesá. RR a MTU chcú na to ísť podobne, zmenšia však diesel a do systému pripoja takzvaný EnergyPack, inak povedané batériové akumulátory.

To samozrejme nie je zlý nápad. Bane sú často pod povrchom, takže cestou dole by autá mohli dobíjať tieto články rekuperáciou a následne využiť získanú energiu pri ceste nahor. Má to však jeden dosť podstatný háčik. Energetická hustota súčasných batérií je pomerne nízka, inak povedané, akumulátory sú veľmi ťažké. Aby dávali v obrovských nákladných autách zmysel, bude musieť byť EnergyPack pomerne veľký, každý kilogram navyše však znižuje veľmi dôležitú užitočnú hmotnosť. Ako sa s týmto problémom Rolls-Royce a MTU vysporiadajú, nás určite zaujíma, takže sa môžete spoľahnúť, že sa k chystanej novinke ešte vrátime.