Zo stránok výrobcu zistíte, že konštrukčné plány na Elise 900 sa začali rodiť už v roku 2014. Primárnym cieľom firmy Kovaco bolo navrhnúť a skonštruovať nakladač, ktorý svojou univerzálnosťou bude kráčať s modernou dobou, ale zároveň bude schopný poučiť sa z nedostatkov, ktoré trápia konkurenčné stroje. 

Jedinečnosť slovenského produktu je podčiarknutá predovšetkým jeho elektrickým pohonom. Pre spoločnosť sídliacu v lone prírody však bolo tak nejako samozrejmosťou vytvoriť maximálne ekologický stroj, ktorý bude šetrný k prírode i jej obyvateľom. Nielen nulové emisie v mieste jeho práce, ale rovnako aj minimálna hlučnosť, robia z Elise 900 vzor moderného nakladača 21. storočia. 

Elise 900

Elektrické pohony sú aktuálne v kurze, a tak už skoro všetci vieme, že majú svoje pre i proti. V tomto smere sa však výrobca snažil nájsť riešenie, ktoré eliminuje prestoje pri nabíjaní. V prvom rade je zaujímavé, že použil olovené akumulátory, ktoré sú dostupné s kapacitou 23 alebo 39 kWh.

Sú stopercentne recyklovateľné, firma udáva (v závislosti na veľkosti použitého batériového balíčka a zaťažení) dokážu ponúknuť 2 až 8 hodín prevádzky pri plnom nabití a čas nabíjania na 100 percent za 5,3 hodiny. Práve na nabíjanie však nutne čakať nemusíte. Ak si objednáte druhý paket článkov, je možné ho relatívne jednoducho vymeniť v priebehu pár minút napríklad pomocou paletového vozíka.

Elise 900

Životnosť akumulátorov je podľa autorov Elise 900 viac ako 3000 nabíjacích cyklov. To v konečnom dôsledku môže znamenať, že pri primeranej starostlivosti by mohli vydržať aj desať rokov. Výkony a základné vlastnosti stojov sú jedna vec, ale čo servis... Ten by podľa všetkého nemusel byť komplikovaný.

Pri nutnej údržbe je možné po uvoľnení poistiek celú kabínu vyklopiť pomocou plynových vzpier. Ako sme už povedali, blesková výmena batérií tiež nie je náročná. Prevádzkové náklady na jednu moto-hodinu vychádzajú na 1 euro. Ak to teda porovnáme a zhrnieme s bežne dostupnou konkurenciou, v priemere môže Elise 900 ušetriť približne päťdesiat eur za jeden pracovný deň.

Elise 900

Na čo je to dobré?

e-Nakladač Elise 900 je vhodným takmer na všetko ako aj jeho príbuzní s výfukom. Nakladanie, zhŕňanie či premiestňovanie materiálov tried 1 až 4 len so základnou lopatou, nie je problém. Vďaka špeciálnym prídavným nástrojom sa však môže zmeniť na obratného malého baníka, kopáča, ale zvláda aj vŕtanie do zeme. Naviac poriadnym strojom nechýbajú v základnej výbave ani ťažné oká a tu tomu nie je inak.

Elise 900

3 motory sú základ

Elise dostala hneď tri elektrické motory. Každý z nich má nominálny výkon 10 kW (teda necelých 14 koní), krátkodobo však dokážu ponúknuť 27 kW. Kumulatívne maximum je tým pádom 110 koní. Dve jednotky poháňajú kolesá, tretí spolupracuje s hydraulickým systémom. 

V každom kolese sa nachádza planétová prevodovka, ktorá redukuje vysoké otáčky elektromotora na požadovanú pojazdovú rýchlosť a zároveň násobí krútiaci moment. Rýchlosť nakladača je možné plynule regulovať v rozmedzí od 0,4 do 12 km/h. Maximálna nosnosť je podľa použitých článkov 900 alebo 1400 kg.

Elise 900

Parametre nesklamú

Nový typ nakladača samozrejme zvládne akúkoľvek prácu vonku, ale perfektne sa hodí aj do uzatvorených priestorov, kde nielen obsluha ocení prevádzku bez výfukových plynov. Vďaka akumulátorom uloženým pod vodičom nie je zadnej časti stroja typický dlhý prekážajúci previs a naviac mohli konštruktéri zvýšiť svetlú výšku až na 262 milimetrov. To je hodnota, ktorú oceníte na každej stavbe či na inak neupravenej ploche. 

Podobne užitočným riešením je aj výška výložníka (3,64 metra), ktorá umožňuje ramenám nakladača dosiahnuť priamo do stredu vyklápacej korby nákladného auta. Obsluha stroja má k dispozícii vertikálne aj horizontálne vyrovnávanie lopaty, ktoré zjednodušuje akúkoľvek manipuláciu. Automatické vyrovnávanie lyžice do vodorovnej polohy môže byť taktiež v mnohých prípadoch na nezaplatenie. 

Elise 900

Pôsobivá je tiež odolnosť Elise 900 voči náklonom. Zvládne stúpanie 35 stupňov, zatiaľ čo maximálny bočný náklon je neuveriteľných 47 stupňov. 

Aj na diaľku

Vďaka kompletne elektrickému systému bolo relatívne jednoduché upraviť vozidlo tak, aby komunikovalo s diaľkovým ovládaním, ktoré pracuje na frekvencii 433 MHz. Ešte zaujímavejšie je, že firma z Veľkej Lehoty má pre zákazníkov k dispozícií aj aplikáciu, ktorá dovoľuje ovládať Elise na diaľku aj prostredníctvom mobilného telefónu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov

zdroj: Kovaco