Len nedávno sme vás informovali o tom, že fínsky výrobca traktorov Valtra oslavuje sedemdesiatku. K tomu je nutné aktuálne dodať, že firma pri príležitosti tohto jubilea nadelila svojim zákazníkom zaujímavé darčeky.

Séria A

Prvou novinkou je rozsiahlym spôsobom inovovaný traktor druhého najnižšieho radu s označením séria A. Pod týmto označením sa ukrýva hneď sedem modelov odlíšených použitými pohonnými jednotkami. Tri najslabšie varianty (A74, A84 a A94) sú poháňané trojvalcovými motormi s objemom 3,3 litra, výkonom od 76 do 97 koní a krútiacim momentom v rozmedzí od 312 do 355 Nm.

tri novinky

Výkonnejšie štyri „Áčka“ (A104, A114, A124 a A134) už majú štvorvalce s objemom 4,4 litra a práve im firma pridala 5 koní. Ich motory aktuálne ponúkajú maximálny výkon 102 až 132 koní a najvyšší krútiaci moment 410 až 540 Nm.

Valtra v prípade všetkých modelov série A posunula servisný interval z 500 na 600 hodín, prepracovala kryty agregátov, dizajn kolies, dvojokruhový brzdový systém, lakťovú opierku s ovládacími prvkami a nemenej dôležitý je tiež fakt, že všetky tieto traktory aktuálne plnia najprísnejšiu emisnú normu Stage V. Motory pracujú so systémom selektívnej katalytickej redukcie SCR, majú filtre pevných častíc DPF, samozrejme oxidačný katalyzátor DOC a tieto tri prvky sú natoľko účinné, že konštruktéri mohli z okruhu vypustiť recirkuláciu výfukových plynov EGR.

tri novinky

Všetky traktory A sú štandardne vo verzii GL, teda vybavené manuálnou prevodovkou (12+12 stupňov) so schopnosťou radiť pod zaťažením a redukciou HiTech2, ktorá rozširuje počet kvaltov na 24 vpred a 24 vzad. Štvorvalce s výkonom 102 a 112 koní je potom možné za príplatok vybaviť aj automatickou prevodovkou HiTech 4 s elektronickým ovládaním a prevodmi 16+16 a k nej si objednať plazivý režim rozširujúci prevody na 32+32.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 11 obrázkov

Séria N

Modernizovaná séria N je v tejto chvíli k dispozícii len s jedným typom pohonnej jednotky. Konkrétne 4,9-litrovým preplňovaným štvorvalcom, ktorý je však k dispozícii hneď v šiestich rôznych výkonových prevedeniach. Najslabší variant má 116 koní a 510 Nm, najsilnejší 201 koní a až 800 newtonmetrov. 

tri novinky

Zvláštnosťou tohto radu sú traktory Valtra N154e s výkonom 165 koní (+660 Nm) a N114e (125 k + 540 Nm), ktoré výrobca označuje ako modely Eco Power. Sú zaujímavé tým, že ponúkajú najvyšší výkon pri otáčkach znížených zo štandardných 2200 na 1750 ot./min. a rovnako aj krútiaci moment nenastupuje pri obvyklých 1500 ale 1250 ot./min.

Podľa Valtry práve tieto modely sú ešte menej hlučné, zvyšuje sa ich životnosť a podľa meraní výrobcu by mali mať vyššiu prevádzkovú efektivitu, alebo presnejšie povedané – o desať percent nižšiu spotrebu nafty. Inak samozrejme aj pre „eNko“ platia nové predĺžené servisné intervaly, plnenie emisných limitov Stage V a asi by sme nemali zabudnúť ani na nové prepracované svetlá sériovou využívajúce výkonnú techniku LED.

tri novinky

V rámci aktualizácie na piatu generáciu dostala séria N prepracovaný stĺpik riadenia i nastaviteľný volant a novinkou je tiež displej umiestnený na pravom stĺpiku A, ktorý nahradzuje doterajší klasický prístrojový panel pred vodičom. Na jeho mieste je teraz odkladacia schránka. 

Dizajnéri Valtry veria, že malá prehľadná obrazovka (orientovaná na výšku a ovládaná otočným ovládačom) so všetkými dôležitými parametrami (rýchlosť, otáčky motora...) a naviac umiestnená vo výške očí, bude pre obsluhu oveľa pohodlnejším a prehľadnejším riešením, než budíky utopené za vencom volantu.

tri novinky

Valtra N bude dostupná v štyroch rôznych výbavách. HiTech, Active a Versu dostali päťstupňové prevodovky Powershift s elektro-hydraulickým ovládaním a schopnosťou radiť pod zaťažením. Fungujú buď čisto v automatickom alebo manuálnom režime a s násobičom majú 30+30 rýchlostí. Rovnaké módy dokáže ponúknuť aj najvyššie prevedenie Direct, v tomto prípade však ide o elektronicky riadenou prevodovku s plynulou zmenou prevodového pomeru typu CVT.

Hydraulika verzie HiTech má kapacitu, respektíve prietok 73 alebo 90 litrov oleja za minútu, Active a Versu štandardne 115 l/min, ktorý je však možné za príplatok nechať zvýšiť na 160 a 200 litrov za minútu. Všetky prevedenia majú v sérii už spomínaný displej na pravom prednom stĺpiku, ktorému Valtra hovorí „Smart displej“ a dva najlepšie vybavené modely Versu a Direct majú v kabíne i multifunkčnú lakťovú opierku SmartTouch s 9-palcovým dotykovou obrazovkou, viacúčelovou pákou s tlačidlami a joystickom na hydrauliku.

tri novinky

Aby sme nezabudli, „eNko“ má pneumaticky odpruženú prednú nápravu Aires, polomer zatáčania len 4,5 metra a „na vzduchu“ sedí tiež sedadlo Air Suspended+, ktoré môžete za príplatok vymeniť za komfortnejšiu sedačku Evolution so zvýšeným operadlom. Nechýba samozrejme ani integrovaný držiak na telefón či prípojka USB.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 11 obrázkov

Séria T

Tretím modernizovaným strojom Valtry sa stala séria T, ktorá je druhým najvyšším radom v ponuke fínskej značky, pričom zmeny sú do značnej miery analogické ako u „eNka“. Nájdete tu výbavy HiTech, Active, Versu a Direct s rovnakými prevodovkami (celkovo byť v N a T rýchlejšie a radiť hladšie). Identické sú tiež výkony hydrauliky, interaktívne opierky SmartTouch v dvoch najvyšších variantoch, Smart displej na stĺpiku s automatickou úpravou jasu, celkovo je však výbava bohatšia a predovšetkým o dva valce väčšie motory.

tri novinky

Áno, séria T má pod prednou kapotou výlučne preplňované radové šesťvalce s objemom buď 6,6 litra (T144 a T154) alebo 7,4 litra, ktorá sa montuje do ďalších piatich modelov – T174e (opäť EcoPower sľubujúcu zníženie spotreby o 10 %) až T254. Výkony všetkých motorov sa pohybujú od 170 do 271 koní a najvyšší krútiaci moment má rozptyl od 680 do rovných 1000 newtonmetrov.

Aj pre tieto agregáty platí to, čo sme uviedli vyššie. Teda kombinácia DOC, DPF a SCR. Žiadne EGR a schopnosť prejsť cez limity Stage V. Polomer otáčania väčšieho stroja je stále veľmi malý, len 5,25 metra a jeho prednosťou je okrem vzduchového odpruženia prednej nápravy Aires+ rovnako na vzduchu posadená kabína AutoComfort.

tri novinky

Asi by sme ešte mali dodať, že pre série N a T sú dostupné luxusné balíčky ComfortPro obsahujúce kvalitnejšie čalúnenie, automatickú klimatizáciu, bočný stierač na pravej strane, chrómované detaily či kožou potiahnutý volant. Individuálny program úprav pod názvom Valtra Unlimited potom dovoľuje zákazníkovi vybrať di kompletne kožené čalúnenie, zatmavené okná, prídavné pracovné osvetlenie, výkonnejšiu hydrauliku i špeciálne ťažné zariadenia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 11 obrázkov

Zastúpenie značky Valtra na Slovensku: TOPAGRI Slovakia s.r.o.

Zastúpenie značky Valtra v Českej republike: TOPAGRI s.r.o.

zdroj: Valtra