Hnedý Volkswagen Transporter vyzerá na nemeckej diaľnici na prvý pohľad ako jedno z najmenej nápadných áut. A to bol nepochybne i zámer. Ani vo veľkom spätnom zrkadle nákladného auta nepôsobí známe úžitkové auto podozrivo, ak by ste sa však pozorne pozreli na jeho strechu, všimli by ste si niečo neobvyklého.

Tým zvláštnym detailom je samozrejme miniatúrna športová kamera umiestnená na hliníkovom rebríku, ktorý má toto vozidlo upevnený na pravej strane strešného nosiča. Otázkou pochopiteľne je, kto by si dnes (v dobe YouTubu či iných sociálnych sietí) okamžite domyslel, že to nie je človek, ktorý si len nakrúca svoju cestu, ale že máte vedľa seba policajtov zvedavých na to, čo robíte za volantom.

pokutu

Keď práve tento spôsob sledovania nedávno použili policajti na diaľnici A1 neďaleko Brém, tak v priebehu pár hodín udelili pokutu takmer stovke vodičov, z toho 50 šoférom nákladných áut, pretože kamera bola dosť vysoko, aby videla aj do ich kabíny. Všetci používali mobilný telefón alebo „iné elektronické zariadenie“. A práve v tom bol ten problém.

Výklad zákona je široký

Čítanie či písanie správ v mobile počas jazdy vážne neschvaľujeme, rovnakom ako sa nám nepáči ani sledovanie internetových stránok či pozeranie videí. Odpútava to pozornosť, predlžuje reakčné časy, skrátka je to nebezpečné. Lenže Nemci sú častokrát schopní pokutovať vás aj za to, že sa len trochu dlhšie venujete displeju navigačného systému zabudovaného priamo do palubnej dosky alebo navigácii v telefóne umiestneného v pevnom držiaku.

pokutu

Áno, nemecká legislatíva je skutočne takto prísna. Nemusíte mať v ruke telefón. Stačí ak sa len o niečo dlhšie rukami venujete niečomu inému ako volantu. A tento zákaz platí dokonca aj vo chvíli, keď niekde stojíte a máte naštartovaný motor. Je veľmi pravdepodobné, že by ste neuhádali ani odmietnutie hovoru posunom jedného prsta po displeji mobilu v držiaku pri státí v križovatke, opäť s naštartovaným motorom. Je to síce absurdné, ale výnimky neplatia.

Veľmi podobné je to i v prípade integrovaných navigácii či audiosystémov. Relatívne nové nariadenia hovoria, že môžete na dotykových obrazovkách používať len tie najjednoduchšie dostupné funkcie. Čo presne to znamená? Podľa najväčšieho nemeckého autoklubu ADAC by malo ísť o funkcie, ktoré má vodič k dispozícii bez vstupu do hlbšieho menu. Počas jazdy preto môžete zmeniť rozhlasovú stanicu, ale nastaviť basy, respektíve výšky už nie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 4 obrázkov

zdroj: ADAC