Ťažká nákladná doprava prechádza veľkou reštrukturalizáciou, v rámci ktorej sa rozhoduje, akým smerom sa bude uberať ďalej. V súčasnosti je v prevažnej miere síce realizovaná naftovými ťahačmi, no v budúcnosti bude tento druh dopravy s veľkou pravdepodobnosťou neudržateľný a treba hľadať nové smery. Batériové elektrické ťahače sa zdajú ako jednou z možností, problémom je však ich relatívne malý dojazd kombinovaný s dlhými dobami opätovného nabíjania. Ako lepšie riešenie sa v súvislosti s tým ukazujú vodíkové kamióny s palivovými článkami.

Európsko-americký exprojekt prichádza

Flotila práve takto poháňaných 10 ťahačov Nikola prichádza do služieb americkej spoločnosti Biagi Bros, kde budú prepravovať tovary v rovnakom režime ako ostatné ťahače. Model Nikola Tre FCEV je výsledkom spoločného vývoja Američanov s automobilkou Iveco, čoho pozostatkom je prepracovaná kabína Iveco na vyobrazených ťahačoch. Spoločný projekt medzitým stroskotal a dnes je minulosťou. Jeho výsledky však žijú ďalej a každý z partnerov si autá finalizoval vo vlastnej réžii. Po Nikole sa tak na cestách EÚ objaví aj európsky klon v podobe Iveca S-eWay FCEV.

Americké ťahače poháňajú palivové články z dielní Bosch s výkonom po 200 kW. Tie si berú energiu z nádrží na 70 kg stlačeného vodíka (uskladneného pod tlakom 700 barov) umiestnené za kabínou auta. Pri súčasných technológiách to stačí na dojazd približne 800 km, pričom ich opätovné natlakovanie doplna trvá 20 minút. O pohon auta sa stará trakčný elektromotor s max. výkonom 575 kW a krútiacim momentom 1800 Nm (stály výkon je 400 kW). Súčasťou pohonného reťazca sú aj vyrovnávacie trakčné batérie s celkovou kapacitou 164 kWh. Ako sa technológia overí v reálnom živote, ukáže čas, predpokladom však je, že vodíkové kamióny čaká minimálne rovnaká budúcnosť, ako tie batériové.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov