Ak vás hneď v úvode zaujala zmienka o šanci, že aj 21. storočie bude storočím pary a vzápätí vám nie je jasné, prečo píšeme o vodíkovom pohone, dovoľte malé vysvetlenie. Samozrejme to neznamená, že Hyundai Xcient Fuel Cell je poháňaný prehriatou vodnou parou, ako tomu bolo v prípade strojov v 19. storočí, jedno priame spojenie medzi starou a novou technikou tu ale skutočne existuje.

Ako asi viete, jedinými odpadnými produktami palivového článku, v ktorom sa pri výrobe elektrickej energie zlučuje vodík so vzdušným kyslíkom, je teplo a voda. Hyundai testuje vo Švajčiarsku už zhruba rok 46 funkčných prototypov modelu Xcient, pričom ich vodiči krátko po zahájení skúšobnej prevádzky zistili, že zaparkované „naštartované“ autá v pravidelných intervaloch so syčaním vypúšťajú oblaky pary. 

Hyundai

Samozrejme to nie je žiadna chyba, ich elektronický systém týmto spôsobom jednoducho prečisťuje trubky. V každom prípade celé toto divadlo navonok veľmi pripomína staré parné stroje vypúšťajúce prebytočný pretlak v kotloch s vodou.

Do výroby so zmenami

Hyundai oznámil, že necelá päťdesiatka vozidiel stihla v priebehu uvedenej doby najazdiť 750 tisíc kilometrov, a pretože výsledky dopadli podľa očakávania, automobilka obratom oznámila zahájenie sériovej výroby od augusta tohto roka.

Hyundai

Pád drobných úprav sa však na produkčných modeloch predsa len objaví. Aby ich automobilka viditeľne odlíšila od pôvodných prototypov, dostanú novú masku chladiča a mierne modifikovaný predný nárazník. Logo, teda veľké štylizované písmeno H, sa presťahovalo z mriežky pod dolný okraj čelného okna a asi by sme našli ešte pár ďalších drobností, nie sú ale veľmi dôležité.

Podobné kozmetické zmeny prebehli aj pod kapotou. Pôvodný výkon dvoch palivových článkov bol znížený zo 190 na 180 kW a nepatrne menšie je tiež odporúčané množstvo tankovaného vodíka, ktorý je uskladnený v siedmych nádržiach pod tlakom 350 barov. Konštruktéri znížili jeho hmotnosť z 32,09 na 31 kilogramov.

Hyundai

Udávaný dojazd 400 kilometrov ostáva identický a rovnako i čas potrebný na tankovanie. Ten sa v závislosti na vonkajšej teplote pohybuje od 8 do 20 minút. Samotný automobil je poháňaný elektromotorom s výkonom 476 koní a maximálnym krútiacim momentom 2237 newtonmetrov, a pretože je zrejmé, že sila elektromotora je výrazne vyššia, ako výkon oboch palivových článkov, boli do systému zaradené i lítium-iónové akumulátory.

Ich články sú rozdelené do troch samostatných schránok a majú kapacitu 72 kWh, teda o 1,2 kWh menej, ako malo prvých 46 skúšobných automobilov. Ide o ekvivalent približne 21 litrov nafty a pochopiteľne budú slúžiť na vykrývanie výkonových špičiek pri akcelerácii. A ešte na jednu dôležitú zmenu by sme nemali zabudnúť – kým prototypy boli dostupné len v konfigurácii 4x2, sériový automobil dorazí aj v prevedení s tromi nápravami ako 6x2.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 5 obrázkov

zdroj: Hyundai