Tlak na nástup elektromobility je rovnako neúprosný vo všetkých segmentoch cestnej dopravy. Pri autobusoch, či ťažkých nákladných autách ho však komplikuje niekoľko zásadných faktorov, ktoré stále nahrávajú skôr naftovému pohonu. Ako problém sa totiž pri batériových elektrických autách javia priestorové nároky na zabudovanie batérií a ich vysoká hmotnosť. Pri pohone palivovými článkami je to veľmi podobné, ako však upozorňujú niektorí výrobcovia, stále je tu alternatíva, ako znížiť emisie, zabezpečiť dostatočný dojazd, aj rýchlosť tankovania a zároveň udržať hmotnosť pohonu v rozumných medziach. Reč je o priamom spaľovaní vodíka. K jeho producentom sa zaradí aj Volvo Trucks.

Dekarbonizácia vodíkom

"Nákladné vozidlá, u ktorých zostáva tradičný spaľovací motor s využitím vodíka, budú mať rovnaký výkon a spoľahlivosť ako naše nákladné vozidlá so vznetovými motormi, ale s pridanou hodnotou potenciálne nulových emisií CO2 . Budú cenným doplnkom našich batériových elektrických nákladných vozidiel, ktoré sú na trhu už niekoľko rokov," hovorí Jan Hjelmgren, vedúci produktového manažmentu a kvality spoločnosti Volvo Trucks. Ako ďalej uvádza, nákladné vozidlá Volvo so spaľovacími motormi poháňanými zeleným vodíkom budú schopné dodávať nulové emisie CO2 od výroby ku kolesám a podľa dohodnutých nových emisných noriem EÚ pre emisie CO2 môžu byť kategorizované ako ”vozidlá s nulovými emisiami” (ZEV).

Vodík možno použiť aj na pohon elektrických nákladných vozidiel s palivovými článkami, kde sa elektrická energia vyrába na palube nákladného vozidla.

Testovanie takto upravených vozidiel Volvo Trucks odštartuje v roku 2026 a ich komerčné využitie plánuje spustiť do konca desaťročia. Ako upresňujú predstavitelia Volva, už teraz prebieha testovanie v laboratóriách aj priamo vo vozidlách. Nákladné vozidlá so spaľovacím motorom na vodíkový pohon doplnia ponuku ďalších alternatív, ako sú batériové elektrické nákladné vozidlá, elektrické nákladné vozidlá s palivovými článkami a nákladné vozidlá poháňané obnoviteľnými palivami, ako je bioplyn a HVO (hydrogenovaný rastlinný olej). "Je jasné, že na dekarbonizáciu ťažkej dopravy je potrebných niekoľko druhov technológií. Ako globálny výrobca nákladných vozidiel musíme podporovať našich zákazníkov tým, že im ponúkneme rad riešení dekarbonizácie, a zákazníci si môžu vybrať alternatívu na základe zadania prepravy, dostupnej infraštruktúry a cien zelenej energie," dopĺňa Jan Hjelmgren. Nákladné vozidlá Volvo so spaľovacími motormi poháňané vodíkom vybavia technológiou HPDI (High Pressure Direct Injection), pri ktorej sa malé množstvo zapaľovacieho paliva vstrekuje vysokým tlakom, aby sa umožnilo kompresné zapaľovanie pred pridaním vodíka. Medzi výhody tejto technológie patrí vyššia energetická účinnosť s nižšou spotrebou paliva a zvýšený výkon motora.

zdroj: Volvo Trucks