Vodiči MHD často trávia v mieste pôsobiska aj 18 hodín denne. Zaplatených majú možno 11. Ostatné sú prestoje... 

Zamestnancom dopravných spoločností z východu vadia okrem iného aj nízke platy. Popri tom nie sú nadšení ani z kolektívneho (ne)vyjednávania s odborármi. OZ KOVO, ktoré držalo nad podujatím ochranu ruku, tvrdí, že sociálny partner autobusárov, Zväz autobusovej dopravy (ZAD) im navrhol, aby sa kolektívna zmluva vyššieho stupňa v rámci celého sektoru autobusovej dopravy vôbec nevyjednávala. 

Dôvod? V ZAD-ke sú presvedčení, že je úplne postačujúce vyjednávanie na podnikovej úrovni. To uviedla podpredsedníčka Rady OZ KOVO Monika Benedekova. Zároveň uviedla, že s týmto názorom nie sú vôbec spokojní. 

"Už tu bolo jedno obdobie, kedy sme nemali vyššiu kolektívnu zmluvu a viedlo to k tomu, že sa ešte viac prehĺbili a zväčšili rozdiely medzi jednotlivými regiónmi," povedala Benedeková. "Dlhá pracovná doba, hodiny, ktoré sa dokonca ani nezapočítavajú do fondu pracovného času a tá odmena naozaj nie je tomuto adekvátna. Náš tlak na to, aby sa vytvorili aj adekvátne mzdové podmienky, tu je a chceme aj týmto apelovať na ZAD a zamestnávateľov, ktorí sú vo zväze združení, aby prehodnotili svoj postoj a naozaj, aby viedli sociálny dialóg s OZ KOVO, pretože si myslíme, že to je cesta, komunikácia a kolektívne vyjednávanie," skonštatovala Benedeková.

"Rozprávala som sa s jednou kolegyňou, ktorá mi povedala, že jej manžel, ktorý robí vodiča autobusu, domov prinesie 680 eur v čistom. To už je mzda aj so započítaním všetkých možných mzdových zvýhodnení, nadčasov a tak ďalej," doplnila Benedeková.

Vodič autobusu Rudolf Vass vidí problém v tom, že ich neplatia tak, ako by mali. "Nízka hodinová mzda a veľa hodín v práci, ktoré nie sú ohodnotené a zaplatené. Ja nastupujem napríklad na linke o 4.00 h a končím o polnoci. Čiže som skoro 18 hodín v práci! Z toho mám zaplatených riadne len 11 hodín. Ostatné sú prestoje, ktoré, ako zamestnávateľ niekedy tvrdí, môžem ísť domov a mám voľný čas. Ale to nie je pravda, mám plno kolegov, ktorí tú musia byť, sú z Michaloviec, Trebišova a ten čas sú tu vlastne zadarmo."

Odborári varujú, že už teraz je nielen v regióne, ale na celom Slovensku nedostatok vodičov. Ak to nezačnú riešiť tým správnym smerom, je ohrozená preprava vo viacerých regiónoch. Ak si zamestnávatelia myslia, že bude pre nich jazdiť Rumun, Srb, Ukrajinec, tak sa mýlia. Je to len dočasné a krátkozraké riešenie. Aj oni, keď sa rozhliadnu, prídu na to, že o pár sto kilometrov ďalej sa môžu mať podstatne lepšie. Je na čase začať vážiť povolania, ktoré tvoria chrbticu ekonomiky "zlatom". Bez šoférov, ale aj bez ostatných potrebných služieb sa naša biedna ekonomika môže rozpadnúť ako domček z kariet rýchlosťou blesku. Ľudí už prestáva baviť doslova drieť v práci a dostávať almužnu. Navyše keď v systéme sa peniaze točia, aj veľmi rýchlo strácajú.

Zdroj: Teraz