Históriu československých súťažných ťahačov začala písať už automobilka LIAZ. Jej patrične upravené ťahače predvádzali veľmi slušné výkony a ukážkovo zvyšovali imidž automobilky aj za hranicami vtedajšej ČSSR. Liberecká automobilka bola výrobcom cestných ťahačov a tak bol tento krok v podstate logickým spôsobom ich prezentácie. Paradoxom je, že ešte väčšie úspechy na súťažných okruhoch dosiahlo auto, ktoré toho v civile nemalo s asfaltom takmer nič spoločné. Šlo o upravený terénny špeciál Tatra Jamal.

Už prvá verzia Tatry Jamal (rok 2000) prekvapila svojimi výkonmi.

1350 koní v akcii

Pre objektívnosť treba uviesť, že okruhový Jamal mal s civilnou Tatrou T163 Jamal určenou na ťažkú prácu len málo spoločného. Súťažný špeciál pripomínal terénny Jamal len svojim tvarom, a aj to v podstate len vzdialene. Pod kabínou MAN by ste už v prvej generácii súťažnej Tatry našli prepĺňaný naftový šesťvalec MAN, model D 2866LF 31 s objemom valcov rovných 12 000 cm3. Dosahoval max. výkon 1350 koní a krútiaci moment 4500 Nm. A keďže mal súťažný ťahač len 5160 kg a vzadu samosvorný diferenciál, na asfalte sa z 0 na 100 km/h dostal za neuveriteľných 5 sekúnd, čím hravo prekonal aj vtedajšie BMW M5 (E39) s výkonm 400 koní.

Posledná evolúcia súťažnej Tatry Jamal EVO IV sa objavila v sezóne 2003.

Do siene slávy sa však Stanislav Matějovský zapísal až s druhou evolúciou súťažnej Tatry, ktorá už jazdila s oficiálnou podporou materskej automobilky. Neprekvapí preto, že stavbu auta, vrátane podvozku a úprav skeletu a náprav mali pod palcom pracovníci prototypových dielní kopřivnickej Tatry. Pre sezónu 2001 sa súťažný Jamal prefarbil do žlta, schudol na 4800 kg, jeho krútiaci moment vzrástol na 5100 Nm (motor MAN D 2866LF/SRT-B, 11 950 cm3) a v priebehu sezóny podával tak vyrovnané a dobré výkony, že s ním Stanislav Matějovský získal titul Majstra Európy v kategórii Super Race Truck B (ziskom 277 bodov). Za sebou nechal Francúza Noela Croziera (251 bodov) na MAN-e a Nemca Rolanda Rehfelda (221 bodov) na ťahači Mercedes-Benz. „Za celých 25 rokov mojej kariéry som nezažil krajší pocit, ako ten, keď v Monaku povedali moje meno a za mnou na plátne jazdila Tatra,“ povedal po vyhlásení Majstra Európy na okruhoch Stanislav Matějovský.

zdroj: Tatra, Matejovsky.cz 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov