Je to oficiálne. Najvýkonnejší Ford F-150 rozdelí svoju „osobnosť“ a ďalej bude pokračovať v dvoch verziách. Na tú vrcholnú s názvom Raptor R si budeme musieť ešte chvíľu počkať. Podľa automobilky dorazí až v budúcom roku, výsledok ale bude stáť za to. Kvôli parametrom konkurenčného modelu RAM 1500 TRX sa očakáva, že dostane (možno mierne oslabený) kompresorový vidlicový osemvalec Predator, ktorý má v aktuálnom Mustangu Shelby GT500 výkon až 771 koní.

Výkon neznámy

Aj vďaka tejto správe by sa mohlo zdať, že čerstvá svetová premiéra slabšieho amerického jaštera tým pádom stráca trochu glanc, môžeme vás ale uistiť, že pesimizmus v tomto prípade nie je na mieste. Tretia generácia F-150 Raptor zostala verná dvakrát preplňovanému šesťvalcu Ecoboost s objemom 3,5 litra, netušíme však, aký je jeho výkon. 

Ford F-150 Raptor

Ford základné parametre tejto pohonnej jednotky spojenej s 10-strupňovým automatom zatiaľ neprezradil, ale pochválil sa chladením s výkonnejšími ventilátormi, kompresným pomerom 10,5:1 a prepracovaným výfukovým systémom s lepším zvukom. Či modernizovaná V6 prekoná 456 koní a 690 Nm predchodcu, vám momentálne nepotvrdíme, ale neprekvapilo by nás, ak by výsledné čísla boli o niečo vyššie, aby sa Raptor trochu vzdialil od momentálne najsilnejšieho (hybridného) modelu s výkonom 436 koní.

Pretože je ostrá novinka postavená na novej už štrnástej generácii F-150, ktorá bola predstavená len v polovici minulého roka, samozrejmosťou je i nový rebrinový rám, pre potreby Raptora však prešiel niekoľkými dôležitými zmenami. Plne uzatvorená oceľová konštrukcia bola v prvom rade vystužená na tých najviac exponovaných miestach.

Listové perá nahradili pružiny

Týka sa to predovšetkým horného uloženia predných tlmičov, ktoré je teraz posadené trochu vyššie, zatiaľ čo zadná časť bola zosilnená prakticky vo všetkých smeroch a pribudla tu ešte jedna priečka. Na jej koncoch nájdete držiaky, ktoré v iných „150“ nenájdete, pretože tie majú zadnú nápravu odpruženú listovými perami. Raptor má namiesto nich klasické vinuté pružiny, akurát ich dĺžka až 61 centimetrov je neobvyklá.

Ford F-150 Raptor

Ford sa rozhodol pre toto riešenie aj kvôli tomu, aby zvýšil prepruženie zadných kolies (na 38 cm) a navyše zlepšil kontrolu pohybu, čomu pomáha aj ukotvenie tuhej zadnej nápravy. Je päťprvkové, s mohutnými pozdĺžnymi ramenami a nechýba ani panhardská tyč. Súčasťou odolného podvozka schopného zvládať vysoké rýchlosti a skoky aj v najťažšom teréne je tiež nová generácia adaptívnych tlmičov Fox a súčasťou off-road balíčka je tiež štandardné elektronické zamykanie zadného diferenciálu a príplatkový samosvorný Torsen medzi prednými kolesami.

Aj keď je F-150 Raptor určený predovšetkým na zábavu v púšti či na savanách, jeho tvorcovia nezabudli ani na úžitkové vlastnosti. Jeho užitočné zaťaženie sa v porovnaní s predchodcom zvýšila o 90 kg na výsledných 635 kg a o rovnakú hodnotu sa zvýšila váha brzdeného prívesu, ktorý môžete pripojiť na guľu – jeho hmotnosť tak môže byť až 3720 kg.

V sériovej výbave je tento Ford postavený na pneumatikách s priemerom 35 palcov, ale môžete si objednať aj 37-palcové, špeciálne pre tento model navrhnuté BFGoodrich All-Terrain T/A KO2. V takom prípade sa zvýši svetlá výška z 304 na 332 milimetrov a polepšíte si aj s nájazdovými uhlami. Ten predný má 33,1 stupňa, zadný 24,9 stupňa a prechodový 24,4 stupňa.

Ford F-150 Raptor

Predovšetkým kvôli zvýšeniu odolnosti auta v tých najťažších podmienka dostal Raptor oceľové nárazníky, pričom pod tým zadným sú umiestnené dve jednoduché koncovky výfukového systému. Ako sa dalo predpokladať, novinka je doslova nabitá elektronickými systémami, ktoré sa starajú o bezpečnosť posádky, jej zábavu, ale tiež dávajú vodičovi možnosť vybrať si jeden zo siedmych dostupných jazdných režimov. K najzaujímavejším detailom patrí tiež nová funkcia nazvaná Tial 1-Pedal, ktorá je určená do extrémneho terénu a dovoľuje šoférovi ovládať pohyb auta (ako názov naznačuje) len jedným pedálom. Pridaním plynu sa auto normálne pohne smerom dopredu alebo po zaradení spiatočky dozadu, pri jeho povolení však začne Raptor nielen spomaľovať, ale rovno aktívne brzdiť bez toho, aby ste museli šliapať na ľavý pedál.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 30 obrázkov