Štandardné elektrické Vivaro-e bolo prvýkrát predstavené zhruba pred rokom a len nedávno sme vám ho detailnejšie ukázali v redakčnom teste, ale pre osvieženie vašej pamäti by sme radi pripomenuli, že ide o klasický elektromobil dodávaný s 50-kWh alebo 75-kWh kapacitou akumulátorov. S menším balíčkom má auto maximálny dojazd 230 km, kým k väčšiemu Opel udáva akčný rádius 330 km, pre oba ale platí, že sa pri nabíjaní celkom načakáte.

Pripojte Vivaro-e na nabíjačku s výkonom až 100 kW (bežná zásuvka má 2,3 až 3,68 kW) a z nuly na 80 percent kapacity to potrvá 30, respektíve 45 minút. Dajte ho doma do zásuvky istenej bežnou 10-ampérovou poistkou a na plné nabitie batérií s kapacitou 75 kWh budete čakať zhruba 33 hodín. To sú prestoje a komplikácie, ktoré mnohým nevyhovujú, Opel však prišiel s riešením, ktoré dáva nádej, že budeme môcť jazdiť na elektrickú energiu aj bez čakania.

Vivaro-e Hydrogen

Tým riešením je nový vodíkový model Vivaro-e Hydrogen, ktorý vychádza z elektrického modelu, jeho batérie však nahradzujú hneď tri pod podlahou umiestnené valcovité nádrže na vodík schopné odolávať tlaku až 700 barov. Pri tankovaní ich naplníte za tri minúty, takže v zásade rovnako rýchlo ako naftovú nádrž, pričom Opel sľubuje dojazd 400 kilometrov.

O výrobu elektrickej energie z vodíka a vzdušného kyslíka (odpadom je čistá voda) sa stará palivový článok s výkonom 45 kW. To možno nie je veľa, Opel ale hovorí, že to bez problému stačí na udržanie konštantnej rýchlosti na diaľnici. A čo v prípade, keď bude vodič potrebovať zrýchliť? 

Vivaro-e Hydrogen

Dojazd vlastne až 450 km

Pre tieto potreby je pod prednými sedadlami umiestnená záložná lítium-iónová batéria s kapacitou 10,5 kWh, čo je ekvivalent cirka 3 litrov nafty. Práve tá slúži na pokrývanie výkonových špičiek pri plnej akcelerácii a je zaujímavé, že ju môžete dobíjať i zo zásuvku. Podľa Opelu stačí jej kapacita na dojazd aj bez vodíka v nádrži na 50 km, takže fakticky tu máme elektromobil s udávaným dojazdom nie 400 ale 450 kilometrov.

Nemenej dôležité je, že Opel bude novinku dodávať hneď v dvoch dĺžkach. Kratší vodíkový model má 4,95 metra, dlhší 5,3 metra a podľa oficiálnej tlačovej správy pohon žiadnym zásadným spôsobom nezasahuje do nákladového priestoru. Najväčší model preto ponúkne plechovú skriňu s objemom až 6100 litrov (plus užitočnú hmotnosť 1100 kg) a menší stále zaujímavých 5300 litrov. 

Vivaro-e Hydrogen

Vivaro-e Hydrogen sa bude vyrábať v továrni Opel Special Vehicles (OSV) v Rüsselsheimu, ktoré sa má stať centrom vodíkových automobilov celého koncernu Stellantis. Inak povedané, čoskoro môžeme očakávať rovnako upravené ekvivalentné modely Peugeot i Citroën, a dá sa predpokladať, že transformáciu na vodíkový pohon s palivovými článkami čaká množstvo ďalších vozidiel.

Prvé vodíkové Opely Vivaro-e Hydrogen sa dostanú na trh už na jeseň tohto roka, cenu však zatiaľ nepoznáme a rovnako nie je jasný ani obchodný model, respektíve, v ktorých štátoch sa budú tieto vozidlá predávať. V tejto chvíli totiž na Slovensku alebo i v susednom Česku chýbajú verejné vodíkové čerpacie stanice, aj keď existuje vládny prísľub, že už v tomto roku budú u nás postavené minimálne dve „pumpy“ tohto typu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 5 obrázkov

zdroj: Opel