Práve s nabíjacím výkonom je zatiaľ najväčší problém, ak sa budeme rozprávať o elektrifikácii v doprave. Pokojne nech má vozidlo dojazd 300 až 400 km, avšak na rovnakú úroveň sa musí pri nabíjaní dostať do pár minút, rovnako ako pri tankovaní fosílnych palív. A práve s megawatovým nabíjacím systémom by sa to už mohlo podariť.

Až do 3,5 MW

Zatiaľ čo pri osobných autách sú hodnoty nad 100 kW už hodné upozornenia a nabíjačiek s hodnotou nad 200 kW je ako šafránu, v tomto prípade sa rozprávame o hodnotách až do 3,75 MW. Pokiaľ bude mať nákladné auto spotrebu aj 100 kWh, čo je extrémne veľa, pri takto rýchlom nabíjaní a ideálnom stave máte za približne 1,5 minúty dobitý akumulátor na ďalších 100 km. Dajú sa tak extrémne hodnoty dosiahnuť?

Práve o takto rýchlom nabíjaní sa píše v prípade vybudovanie nabíjacej siete na parkoviskách pri diaľniciach, kde často vodiči s nákladnými vozidlami trávia svoju povinnú 45 minútovú alebo 9 hodinovú pauzu. V takomto prípade by sa MCS (Megawatt Charging System) ukázal v tom najlepšom svetle. Podľa údajov by malo ísť o nabíjacie prúdy od 1 500 po 3 000 Ampérov s maximálnym napätím 1 250 V. Celý megawatový nabíjací systém má vlastný konektor, ktorý pozostáva zo 7 pinov. Z toho 2 veľké pre DC prúd, 4 komunikačné a jeden zemiaci. Scania novinku úspešne otestovala so spoločnosťou ABB E-mobility a ďalšiu generáciu technológie by mali predstaviť na prelome rokov 2024/2025.

Zdroj: Scania