Základom novej vodíkovej vízie kórejskej značky sú vodíkové palivové články. Presnejšie povedané nová, tretia generácia týchto jednotiek. Na trh budú uvedené v roku 2023 a Hyundai predstavil hneď dve výkonové verzie. Slabšia má 100 kW, teda 136 koní, tá výkonnejšia a väčšia zase dvojnásobok, inak povedané 200 kW/272 koní.

Ich vzájomnou kombináciou a párovaním s akumulátormi a rôzne veľkými vodíkovými nádržami bude možné získať rozdielny výkon i dojazd, pričom variabilita dovolí Kórejcom montovať túto techniku prakticky do všetkých typov automobilov. Od osobných, ako naznačuje koncept Vision FK, až po všetky typy úžitkových vozidiel.

e-Bogie

Hyundai momentálne pripravuje sériovú výrobu nákladného auta Xcient Fuel Cell, ktoré má za sebou úspešné, viac ako rok trvajúce praktické skúšky vo Švajčiarsku a na európskych cestách. A už čoskoro by sme mali poznať i cenu vodíkového SUV Nexo s výkonom 163 koní a udávaným dojazdom 756 km. To je však len začiatok, predovšetkým ale staršia technológia založená na palivových článkoch druhej generácie.

Tá tretia, vyššie spomínaná, bude mať v porovnaní so súčasnými palivovými článkami o 30 percent menšie rozmery, o 100 percent vyššie výkony a v prvom rade má byť až o 50 percent lacnejšia. Aj preto chce Hyundai začať montovať nové typy vodíkových článkov do všetkých áut už v roku 2028 a sľubuje, že cena týchto vozidiel bude v roku 2030 porovnateľná s klasickými elektromobilmi.

e-Bogie

Ďalšou výhodou novej techniky má byť významne predĺžená životnosť v porovnaní s obyčajnými batériami. Nové palivové články by mali byť schopné vydržať minimálne 500 tisíc kilometrov. A čo všetko je s nimi možné vyrobiť, ukazuje hneď niekoľko zaujímavých konceptov.

Na vodík a autonómne

Tým prvým je autonómny vodíkový ťahač nazvaný e-Bogie. Poháňaný je samozrejme palivovým článkom a kvôli vylepšeným manévrovacím schopnostiam má k dispozícii nezávislé riadenie všetkých štyroch kolies. Dva ťahače e-Bogie je potom možné pripojiť k návesu (respektíve špeciálnemu nosiču nových typov kontajnerov) s označením Trailer Drone. V spodnej jeho konštrukcie i oboch čelách sú umiestnené ďalšie vodíkové nádrže, vďaka ktorými by mala mať takáto zostava dojazd viac ako 1000 kilometrov.

e-Bogie

Dajte dohromady niekoľko takýchto kamiónových súprav (e-Bogie + Trailer Drone) a dostanete kolónu autonómnych vozidiel pohybujúcich sa v režime Cluster Mode ako vláčik. Ďalšou možnosťou sú samostatne operujúce ťahače e-Bogie s menšími kontajnermi alebo využijete jeden vodíkový ťahač k prestavbe na autonómne záchranné vozidlo.

Hyundai mu hovorí Rescue Drone a môže slúžiť napríklad ako hasičský špeciál, ktorý zvládne previesť nosidlá či ďalšiu špeciálnu výbavu. K nej patrí povedzme lietajúci dron pomáhajúci s prieskumom blízkeho okolia. Autonómne vozidlo by pritom po natankovaní vodíka malo byť schopné zvládnuť vzdialenosť 450 až 500 kilometrov a aj v jeho výbave má byť riadenie oboch náprav, ktoré vylepší mobilitu v náročnom teréne. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

zdroj: Hyundai